Igår kom besked från försvarsminister Peter Hultqvist (S) att han kommer att föreslå till regeringen att K4 i Arvidsjaur ska bli det första regementet som återöppnas. Detta är givetvis ett glädjande besked för Norrbotten, men också för hela Sverige då väldigt många regementen lades ner under en snabb period i början av millenniet.
Detta är ett viktigt steg i att stärka det svenska försvaret, och att Hultqvist pekar ut just K4 i Arvidsjaur är mycket glädjande för samtliga norrbottningar, och inte minst Arvidsjaurs kommun som därmed får möjlighet till fler arbetstillfällen, ökad befolkning, och allt vad det innebär.
“Det här är en viktig satsning för ett starkare försvar och en ökad försvarsförmåga. För Arvidsjaur och Norrbottens del är det givetvis väldigt glädjande.” säger Fredrik Lundh Sammeli (S), riksdagsledamot och ordförande för Norrbottens socialdemokratiska partidistrikt. Och även i Arvidsjaur har beslutet fått positiva reaktioner.
“För vår kommun skulle det betyda massor, som fler invånare och större framtidstro” säger Sara Lundberg (S) som är kommunalråd i Arvidsjaur. Samtidigt fick Lundgren anledning att kommentera en mindre rolig grej tidigare i veckan.
I december beslutade Trafikverket om kompensation till de kommunala flygplatserna sedan flygskatten infördes. Av 100 miljoner skulle 67 miljoner fördelas mellan 11 kommunala flygplatser i norra Sverige. Bland annat fick Sundsvall 18 miljoner, Gällivare 11 miljoner, och Pajala 3,3 miljoner.
Arvidsjaur däremot fick nöja sig med 891 000 kronor. Vilket Arvidsjaur inte gjorde, utan har nu beslutat att överklaga Trafikverkets beslut. “Ställer oss frågande till beräkningen” säger Lundberg som tycker att Arvidsjaurs flygplats borde fått åtminstone 3 miljoner, likt Pajala.
Att exempelvis Sundsvall får så mycket som 18 miljoner låter särskilt märkligt i relation till Arvidsjaur. Kompensationen kan inte enbart få handla om hur många människor som bor på en viss plats. Från Sundsvall kan du ta tåget till Arlanda, och alla dess flygförbindelser, på tre timmar. I norra Sveriges inland är det inte lika lätt, där tågen inte går och folk mer eller mindre är beroende av flygtrafiken för att kunna ta sig ut i landet och i världen.
Det är bra av Arvidsjaurs Kommun att överklaga Trafikverkets beslut om kompensation till flygplatsen, särskilt med de jämförbara belopp andra flygplatser fått. Och här kan man tänka att även om Trafikverket och Försvarsmakten är helt olika delar av den statliga apparaten så måste man ändå undra hur staten prioriterar.
Om beslut nu blir så som försvarsminister Peter Hultqvist önskar, det vill säga att K4 återupprättas som regemente, så borde ju rimligtvis någon tänka till och fundera huruvida detta kommer få effekt på resandet till och från Arvidsjaur. Om flygplatsen går miste om viktiga pengar nu, och gud förbjude skulle tvingas stänga igen på grund av olönsamhet, och staten om några år kommer på att det skulle behövts en flygplats på orten för alla yrkesmilitärer, då kan det ju då vara för sent.
Detta är så klassiskt knöligt som det kan bli när kommunikation mellan olika myndigheter och departement inte finns på det vis man i lokalsamhällena ute i landet skulle kunna önska av staten Sverige. Och det skapar onödig irritation, som man hade kunnat undvika. Tills vidare kan Arvidsjaur både jubla och sucka över rikspolitiken.