Efter sommaruppehåll följs vårens många föreställningar i Stockholm och Umeå av en sväng genom landet.
- Det var roligt men tufft. Vi har spelat den väldigt mycket. Vi fick fantastisk respons. Då orkar man, säger Olof Wretling, en fjärdedel av ensemblen strax innan genrepet i Umeå.
- Det är en jätterolig föreställning att spela. Nu är det skönt att åka ut med den. Det känns lite som premiär, lite läskigt
Tv-framgångar
Under fjolåret gjorde Klungan sin första tv-serie, "Ingen bor i skogen" där flera av de skruvade karaktärerna blev riktiga snackisar.
- Man är så fokuserad på det man ska göra. Det är svårt att se på det vi gör utifrån. Det känns som om vi har hållit på ett tag, folk har upptäckt oss längs resan. Tv når ju precis som radio ut och vi får en del mejl från folk som har sett oss på tv.
"Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter" är i likhet med föregångaren "Det är vi som är hemgiften" ett samarbete med regissören/koreografen Birgitta Egerbladh.
- Mötet med henne var sprunget ur lust. Inför det här ville vi jobba ihop igen. Vi ville utvecklas och kände ett stort släktskap med hennes verk.
- För dem som har följt oss är största skillnaden att vi gör längre scener och har mer dialog. Det är mer dialog än monolog den här gången.
Provokativ karaktär
Olof Wretling är kanske mest känd som den provokativa konstnärssjälen Katla, som i likhet med sjukpensionären Lars Stenberg (Sven Björklund) har en plats i den aktuella föreställningen. Någon större uppmärksamhet kring sin person känner dock inte Wretling av.
- Jag bor i Karlstad med fru och två barn och går inte på stan så mycket. Kanske folk känner igen en mer på rösten. Det är klart att en del kommer fram och är peppade, men det är inget jag tänker på. I mångt och mycket har man chans att själv påverka hur man vill ha det.