När hon växte upp i Colorado var det i en familj där båda föräldrar var musiker. Musiken gav den unga Tia Fuller ett element av disciplin i tillvaron. I grund och botten är hon klassisk pianist.
.
Redan innan hon spelade saxofon använde hon instrumentet som symbol i bland annat örhängen. Hon tyckte att det var coolt. Ett ögonblick, hemma i familjens kök, finns förevigat på en videosekvens.
– Jag var nog nio år och jag satt i en snurrfåtölj. Pappa höll i videokameran och frågade ”vilket instrument vill du spela då”. Jag tittade rakt in i kameran och sa ”jag vill spela saxofon”. Jag var så bestämd (skratt).
Hon började spela instrumentet när hon gick i sexan. Hon minns ögonblicket när hennes farfar tog upp en saxofon ur sin källare.
– Jag minns hur jag provade att blåsa i den, ett lågt b, den lägsta tonen. Jag minns hur det kändes och resonansen genom min kropp. Det var ”power” (skratt). Från det ögonblicken var jag förblindad av instrumentet.
.
Vid 18 års ålder hade hon en vision av vad hon ville göra. Hon ville flytta till New York, starta eget band och turnera över hela världen. Några år senare hade hon formulerat mål och skrivit ner allt.
– När jag ser tillbaka har jag förverkligat 98 procent av allt jag tänkt mig.
– Jag pratar om det i mina masterclasses, som på Berklee, att folk ska ha sin vision, sitta ner med sig själva och formulera utifrån ”den stora bilden” och sedan leda ner det till vad de gör dagligdags och försöka knyta ihop det. Jag inser att det är nyckeln till succé.
Som musiker har hon etablerat sig i USA och spelat med en lång rad tunga artister, men också satsat på en egen solokarriär. Altsaxofonen är hennes favoritinstrument, men sopransaxen har blivit en allt större av hennes ”röst”. Tia Fuller har mindre målsättningar som att bli mer kunnig på sitt intrument och att ”komma närmare” det via teknikövningar. Ur en större karriärsaspekt vill hon gärna vinna en Grammy en vacker dag, säger hon och skrattar.
.
5 000 musiker över hela USA sökte plats i Beyoncés turnéband. Tia Fuller var en i den klick på tio musiker – samtliga kvinnor – som fick jobb.
– Jag var extremt ärlig med vem jag var och hur jag spelade. Så fick jag jobbet. När vi tio samlades kändes det mer som en fest än en audition. All personal runt omkring oss ställde sig upp och dansade. Det kändes inte som jobb.
Hon beskriver stjärnan som trevlig och jordnära.
– Det fanns ett visst avstånd från hennes sida i början, men allt eftersom åren gick blev hon mer bekväm. Vi pratade direkt med henne och hon var väldigt öppen för musikernas förslag. Det var väldigt coolt.
Under sina fem år i Beyoncés band spelade hon på stora arenor över hela världen, men också på en liten privat fest för dåvarande president Barack Obama.
– Det är den enda gång jag sett Beyoncé nervös. Det blev en annorlunda energi, men spelningen gick bra. Vi hade kul och fick träffa presidenten och ge honom en kram (skratt).
.
Desto mindre kan sammanhangen bli när r’n’b och pop byts mot jazz på Tia Fullers egna turnéer, men hon verkar inte ha någonting emot klubbarna. Hon låter väldigt nöjd över den pågående Sverigeturnén där schemat är intensivt.
– Förmodligen är det en av de bästa turnéer jag gjort. Välorganiserad och med egen ljudtekniker. Maten är god och folk är trevliga.
Uppmanad att definiera sin egen musik, som hon ser som en utmaning, säger hon post-bop med inslag av bland annat r’n’b och latin.
Vad kan folk förvänta sig i Piteå på lördag?
– Många egna låtar, plus en del arrangemang på standards som finns med på mitt nya album som släpps i maj.