Popkulturell kampanj mot Trump

Green Days hit American Idiot från 2004 har blivit ett politiskt ställningstagande. Inför Donald Trumps besök i Storbritannien fredag den 13 juli, har en kampanj startats på sociala medier för att få American Idiot att toppa landets listor.

Green Days låt American Idiot har blivit aktuell 14 år efter att den släpptes – som protest mot Donald Trump. Arkivbild.

Green Days låt American Idiot har blivit aktuell 14 år efter att den släpptes – som protest mot Donald Trump. Arkivbild.

Foto: Michael Noble Jr.

Storbritannien2018-07-11 21:48

Tidigare har medier kunnat rapportera om en stor ballong föreställande den amerikanska presidenten i spädbarnskaraktär som planeras sväva i luftrummet ovanför Westminsterpalatset under Trumps besök i Storbritannien.

Nu har en till kampanj tagit plats – protestanter tar till populärkultur för att markera missnöjet kring presidentens första besök i landet sedan han tillsattes.

Genom att uppmana till nedladdning och köp av Green Days låt American Idiot hoppas man få den att toppa ”Official Charts”, som mäter Storbritanniens musikintresse. Detta görs bland annat på Facebook och Twitter under hashtagen #MAIGA – ”Make American Idiot Great Again”.

Official Charts rapporterade under onsdagen att låten låg på tjugonde plats på listan över köpta singlar och att de därmed klättrat tre placeringar sedan tisdagen.

Vilken slutgiltig placering den får i veckans Official Singles Chart annonseras under fredagseftermiddagen.

Green Day står inte personligen bakom kampanjen, även om det sedan tidigare är känt att de inte direkt är Trumps största fans.

Kort efter presidenten blev invald 2016 skrek de ”No Trump! No KKK! No Fascist USA!” på scen, skriver Consequence of Sound.

Det här är inte första gången topplistorna används som arena för politisk protest. 2007 startades en Facebookgrupp som uppmanade sina anhängare att, den dag Margaret Thatcher för eller senare skulle avlida, ladda ned ”Ding Dong! The Witch is Dead!” från Trollkarlen från Oz. 2013 sattes planen i verket och den hamnade till slut på en andraplacering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!