Tillbaka med stort självförtroende
Efter sju år i en trång studio med lillebrorsan i knät fick Karin Dreijer Andersson nog. Nya Fever Ray är ett utpräglat soloprojekt.
"Jag tycker att det är spännande att försöka berätta saker med så små medel som möjligt", säger Karin Dreijer Andersson som är sktuell med soloprojektet Fever Ray.
Foto: Foto: Elin Berge
The Knifes genombrott lämnade ingen oberörd. Alla skulle ha en åsikt om "Deep cuts" och skivan blev både älskad och... älskad. Få band har blivit lika unisont hyllade som syskonen Dreijers, men efter tre album behövde de en paus - från varandra.
- Man behöver komma ifrån varandra ibland om man jobbar så mycket och så intensivt som vi gjorde. Vi hade suttit i samma lilla studio, nästan i knät på varandra, och jobbat i sju år. Till slut blev det luddigt vad som var mina egna idéer om musik, vad som var Olofs idéer och vad som var en kompromiss, säger Karin Dreijer Andersson.
I studion sedan 2007
The Knifes senaste album kom 2006 och följdes av bandets första turné.
Karin Dreijer Andersson säger att de "turnerade otroligt mycket", vilket i det här folkskygga sammanhanget betyder runt 20 spelningar på ett år.
I september 2007 återvände hon till studion och började arbeta. Nästan omedelbart insåg hon att det skulle bli en soloplatta.
- Jag fick tillbaka självförtroendet för min egen musik och hittade tillbaka till den sorts låtar som jag vill göra, säger hon.
Arbetet med den nya skivan kan tyckas monotont, men Karin Dreijer Andersson menar att det är en perfekt inramning för att skriva musik.
- Jag åkte till Bandhagen (i södra Stockholm, reds. anm) tidigt varje morgon, satt i studion, jobbade och gick hem. Jag sov inte så mycket för jag hade skrikande barn på nätterna. Det hade varit väldigt mycket stoj och stress och resor innan den här perioden så det var väldigt viktigt att kunna stänga av allt och bara sitta och stirra in i datorn.
Långsammare och punkigare
Karin Dreijer Andersson tycker själv att Fever Ray låter som ett långsammare, punkigare The Knife och projektet har många likheter med föregångaren.
Precis som när hon arbetar med sin bror ser Karin Dreijer Andersson till att ha total kontroll över allt som rör skivan.
Hon undviker intervjuer om hon måste bli fotograferad och har själv ett finger med i allt bildmaterial som rör skivlanseringen.
- Musik och artisteri består av väldigt mycket visuella delar och jag tycker att det är intressant att arbeta med dem. Musiken i sig handlar mycket om bilder och om iscensättande av olika känslor. Jag tycker inte att musik ska handla om kändisskap, för det främjar inte själva musiken. Det är mer intressant att ge fantasin utrymme, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!