Spotify på väg förbi skivhandeln
Spotify kan snart vara Sveriges största återförsäljare av musik. Antalet användare växer fort och flera skivbolag uppger att den nätbaserade tjänsten även ekonomiskt är viktigare än skivbutiker och näthandel.
Daniel Ek, grundaren av globalt satsande musiktjänsten Spotify
Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
Länge har det hetat att Spotify är bra för lyssnare, men mindre lyckat för låtskrivare och artister. Enligt Sveriges största skivbolag är det på väg att förändras. När TT Spektra ringer till de fyra skivjättarna ger de en samstämmig bild av Spotifys växande betydelse.
Växer fort
Paul Stuart på EMI säger visserligen att förra årets storsäljare var den senaste Beatles-boxen, men att Spotifys betydelse för skivbolaget ökar fort. Bolagen Sony och Universal får i dag större intäkter från Spotify än någon annan enskild återförsäljare i butik eller näthandel.
- Spotify håller på att bli den största återförsäljaren av musik i Sverige, både fysiskt och digitalt. Spotify är på god väg att bli den största enskilda partnern vi har. Sett till de senaste månaderna är det därifrån artisterna och skivbolaget fått mest intäkter, säger Jacob Herbst, ansvarig för digital försäljning på skivbolaget Sony.
Martin Glemme har samma jobb på bolaget Universal. Han hävdar att Spotify redan drar in mer pengar än exempelvis Åhléns eller CDON.
Var är pengarna?
Spotify kritiseras ofta för att artister och upphovsmän får väldigt låg ersättning per spelad låt. Musikernas branschorganisation Stim uppgav förra året att en låt som spelats en miljon gånger av rättighetshavarna 2 300 kronor att dela på.
I trots mot Stims siffror hävdar Jacob Herbst att flera av Sonys artister får bra inkomster från Spoify. Han räknar med att Spotify kommer att bli än viktigare i framtiden.
- Vi har redan i dag flera artister som får in 80 procent av sina inkomster via Spotify. En artist som drar in en halv miljon kronor kan få 200 000-300 000 från Spotify, säger han.
FAKTA Rubrik
Text
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!