Skellefteå betalar mest för Melodifestivalen
Melodifestivalen är Sveriges största tv-händelse. SVT och en rad privata företag tjänar stort på evenemangen. Men för de kommuner som står som värdar för tävlingarna kan festen bli kostsam.
Vinnarnas tävling. SVT jublar över tittarrekorden som brukar hagla runt Melodifestivalen. För artisterna innebär tävlingen värdefull uppmärksamhet och för företagen som arbetar med SVT är tävlingen en guldgruva.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Melodifestivalen är inte bara Sveriges största tv-händelse där både artister och SVT får värdefull marknadsföring.
Det är också en jättelik ekonomisk apparat. Runt 100 000 biljetter såldes till evenemangen 2008 där cirka 500 personer arbetade sex veckor i streck.
Redan två månader före Melodifestivalen 2009 har 90 000 biljetter sålts. Kostnaderna för de direktsända tävlingarna är naturligtvis stora, men tillsammans med en rad privata företag har SVT hittat ett system som gör alla till vinnare.
Omsätter miljoner
Enligt en uppskattning som E 24 gjorde i början av 2008 omsatte festivalen runt 75 miljoner kronor.
Siffrorna är inte helt tillförlitliga eftersom SVT inte vill avslöja hur mycket pengar som egentligen snurrar i den jättecirkus som är Melodifestivalen.
- Det är affärsuppgörelser och vi berättar aldrig någonting om sådant. Alla siffror kring SVT som är offentliga finns i årsredovisningen, säger Mathias Engstrand, nöjeschef på SVT i Stockholm.
Public Service-företag får inte tjäna pengar på sina produktioner. För att komma runt det har SVT sålt rättigheterna till varumärket Melodifestivalen till Live Nation Sweden. Koncernen Live Nation är världens största konsertarrangör och omsatte 4,2 miljarder dollar 2007.
Live Nation sköter den kommersiella delen av Melodifestivalen. Själva turnén arrangeras av Blixten & Co. Företagets vd, Leif "Blixten" Henriksson, berättar det som Mathias Engstrand håller inne med - hur affärsuppgörelsen mellan SVT och de stora privata företagen fungerar.
- De får en ersättning för att de ska kunna finansiera den extremt dyra tv-produktionen. Jag tror att det är en förutsättning för att de ska kunna genomföra det här. Sen har vi Live Nation som har hand om de kommersiella rättigheterna som sponsorer, och utlicensiering av skivan och dvd:n som ges ut av Lionheart, säger han.
De inkomster som blir över när företagen har betalat SVT för licensen delar de på enligt ett avtal som Leif Henriksson vill hålla hemligt.
Skivan ja. 2008 var det bästa året hittills för Lionheart som släpper skivan med schlagerartisterna. Hittills har årets album belönats med sex platinaskivor, vilket betyder att det sålts i fler än 240 000 exemplar.
- Jag tror inte att någon annan svensk skiva har gjort det sedan 90-talet, om man bortser från Kent, säger Robert Olausson på Lionheart.
Stora intäkter
Sponsorer, skivor och biljetter genererar stora intäkter. Till det kommer inkomster från telefonröstningen. Förra året slog antalet röstande nordiskt rekord och omsättningen ökade till uppskattningsvis 22 miljoner kronor. Av dessa gick 8,8 miljoner till Radiohjälpen. SVT nekar till att de tjänar pengar på telefonrösterna, så återstående 13,2 miljoner har gått till att täcka kostnaderna för röstningssystemet och till Telia som vinst.
SVT får alltså de dyra arrangemangen betalda via sponsring och biljettintäkter. Överskottet från inkomsterna går till de privata företagen. Ett perfekt system där alla blir vinnare kan man tycka. Men det är inte riktigt hela sanningen. Bland de kommuner som står som värdar för tävlingarna finns de som lägger ut mycket pengar.
Kommuner betalar olika
Tvärt emot vad man kanske skulle tro är det de små kommunerna som spenderar de stora beloppen. Stockholms stad lägger inte ut en enda krona i när finalen arrangeras i Globen. Störst utgifter har Skellefteå som spenderar runt 1,5 miljoner kronor i samband med Melodifestivalen. Ändå är kommunen med sina med 72 000 invånare en av de minsta av dem som arrangerar deltävlingar i nästa års Melodifestival.
Fakta Melodifestivalen i kronor och ören
Kommunernas utgifter i samband med Melodifestivalen varierar stort:
Skellefteå lägger ut 1,5 miljoner kronor, har 72 090 invånare (2007)
Norrköping lägger ut 700 000 kronor, har 126 000 invånare (2007)
Leksand lägger ut 550 000 kronor, har 15 300 invånare (2007)
Malmö lägger ut 550 000 kronor, har 280 801 invånare (januari 2008)
Göteborg lägger ut 3-400 000 kronor, har 500 085 invånare (november 2008)
Stockholm lägger ut 0 kronor, har 795 163 invånare (2007)
Företagen som tjänar på Melodifestivalen:
Live Nation Sweden - den internationella konsertjätten sköter de kommersiella bitarna av Melodifestivalen. Bland annat förhandlar de med Sponsorer och kommuner.
Blixten & Co - administrerar turnén.
Telia Sonera - står för arrangemangen kring den lönsamma telefonröstningen.
Lionheart - producerar album och dvd-skivor med Melodifestivalens material. 2009 och 2008 hade skivbolaget åtta egna artister i festivalen.
Skellefteå lägger ut 1,5 miljoner kronor, har 72 090 invånare (2007)
Norrköping lägger ut 700 000 kronor, har 126 000 invånare (2007)
Leksand lägger ut 550 000 kronor, har 15 300 invånare (2007)
Malmö lägger ut 550 000 kronor, har 280 801 invånare (januari 2008)
Göteborg lägger ut 3-400 000 kronor, har 500 085 invånare (november 2008)
Stockholm lägger ut 0 kronor, har 795 163 invånare (2007)
Företagen som tjänar på Melodifestivalen:
Live Nation Sweden - den internationella konsertjätten sköter de kommersiella bitarna av Melodifestivalen. Bland annat förhandlar de med Sponsorer och kommuner.
Blixten & Co - administrerar turnén.
Telia Sonera - står för arrangemangen kring den lönsamma telefonröstningen.
Lionheart - producerar album och dvd-skivor med Melodifestivalens material. 2009 och 2008 hade skivbolaget åtta egna artister i festivalen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!