Det svenska företaget som på laglig väg låter användarna streama miljontals låtar gratis har setts som en frälsare i den polariserade och väldigt infekterade fildelningsdebatten.
Men så hände något. Magnus Uggla gick ut och riktade skarp kritik mot den låga ersättning han tyckte sig få när hans musik spelades på Spotify. Att Ugglas ilska nog egentligen riktades mot hans skivbolag framkom visserligen när krutröken lagt sig, men Spotify fick en del tidningsrubriker emot sig och blev ämne för debatt i morgon-tv.
Företagets vd Daniel Ek säger att de inte kan påverka hur mycket enskilda artister får betalt.
- Vi har förhandlat fram avtal med rättighetsinnehavarna, det vill säga skivbolagen. Vi har ingen kontroll över de ersättningsmodeller skivbolagen väljer att arbeta efter, men vi utgår ifrån att de ersätter artisterna på ett rimligt sätt.
Röster har höjts för att artister borde strunta i skivbolagen framöver, och i stället släppa musik i egen regi för att få större del av intäkterna själva. Men det skulle inte gå på Spotify, åtminstone inte ännu.
- För närvarande finns det ingen möjlighet för enskilda artister att lägga upp musik på Spotify, säger Daniel Ek, men tillägger att artister kan gå via så kallade "indie aggregatorer", bolag som låter oberoende artister distribuera musik digitalt till olika nättjänster.
Grundade Spotify 2006
26-årige Daniel Ek grundade Spotify i april 2006 tillsammans med kompanjonen Martin Lorentzon. Mycket har hänt sedan dess.
- Det är ett ganska märkligt liv jag lever nu. Jag reser oerhört mycket mellan främst Stockholm, London och New York. När människor frågar vart jag bor vet jag inte riktigt vad jag ska svara.
Allt resande mellan företagets olika kontor sätter sina spår.
- När jag kom till London senast så var både min arbetsstol och datorskärm borta. Det var väl någon kollega som hade större nytta av dem, säger han.
Ett problem för Spotify är att skivbolagen, trots talet om en blödande bransch, fortfarande tjänar väldigt bra på att sälja skivor.
- Intäkterna från cd-skivor är fortfarande otroligt stora, så skivbolagen är rädda för att kunderna ska sluta köpa dem och i stället börja använda något som de tjänar mindre på, säger Daniel Ek.
Bara nio procent digitalt
Den digitala musikmarknaden är fortfarande liten sett till procent, även om andelen växer.
- Trots att Sverige har en av världens högsta bredbandspenetrationer så kommer bara nio procent av musikförsäljningen från digitalt håll, resten är fysiska skivor. Sverige är sämst i Europa på att ta betalt för musik på nätet. Mitt mål är att radikalt ändra det under det kommande året, säger Daniel Ek.
Det är lätt att tänka sig att de låga siffrorna berott på Pirate Bay, och då inte bara för att svenskarna valt Pirate Bay före legala tjänster, utan också för att skivbolagen struntat i att satsa här just därför. Men Daniel Ek håller inte med, åtminstone inte helt.
- Jag upplever skivbolagen här som ganska framåt, de har haft en del samarbeten med Youtube och Myspace till exempel. I sånt fall är det de utländska bolagen som sett Pirate Bay som ett rött skynke och inte velat satsa här.
Att fildelare omfamnat Spotify gynnar företaget.
- Vi gör pirater till lagliga kunder, det gillar skivbolagen. Nu handlar vårt arbete om att lära skivbolagen att använda Spotify så att intäkterna ökar för dem, samtidigt som vi ska bli allt bättre även för konsumenterna.
Daniel Ek är noga med att inte överdriva Spotifys betydelse.
- Visst är vi stora i vissa länder, men vi är ju inte Facebookstora, säger han men medger att de har fått ett stort genomslag.
Långsiktig satsning
Avslutningsvis säger han att Spotify behöver tid.
- Vi lanserade vår tjänst för mindre än ett år sedan och strävar efter att vara en hållbar och långsiktig lösning på problemet med piratnedladdning. Skivbolag och andra rättighetsinnehavare får bra ersättning under våra avtal, och ersättningen ökar stadigt varje månad i takt med att våra intäkter ökar.
- Vi är på god väg, men man förändrar inte en mångmiljardindustri i en handvändning, säger han.