Nya filmavtalet ses som "en kortsiktig räddning"

Ett nytt filmavtal med ambitiösa skrivningar om kvalitet och attraktionskraft. Ändå möter lösningen kritik. "Det är en kortsiktig räddning, säger Erik Hemmendorf"f, producent bakom Ruben Östlunds prisade "Play".

Svenska filminstitutets vd Anna Serner är nöjd med ambitionerna i det nya filmavtalet men ser en tydlig svaghet: bredbandsleverantörerna är inte med.

Svenska filminstitutets vd Anna Serner är nöjd med ambitionerna i det nya filmavtalet men ser en tydlig svaghet: bredbandsleverantörerna är inte med.

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Stockholm2012-01-30 06:00

På onsdagen presenterades det nya filmavtal som ligger till grund för finansieringen av svensk film fram till 2015.

Modellen där staten och filmbranschen tillsammans finansierar produktionen av ny film blir kvar. Den stora förändringen i det nya avtalet är att även film som inte får premiär på bio kan beviljas stöd.

Biografägarna står för det största bidraget till filmavtalet bortsett från de statliga anslagen. De bidrog tidigare till filmavtalet med tio procent av intäkterna från sin biljettförsäljning.

I det nya filmavtalet finns en paragraf som medger en sänkning av den avgiften om antalet sålda biljetter sjunker så att det understiger 15 miljoner i årstakt, en siffra som varit ganska stabil de senaste åren.

Kritisk till systemet
Skribenten och filmvetaren Hynek Pallas är kritisk till systemet och menar att det ger biografägarna en ursäkt att inte visa smala filmer.

- Ingen kommer att säga det rakt ut, men tankegången kommer att se ut så här: "om ni vill ha tio procent av oss måste vi sätta upp stora filmer". Filmer som inte har stor budget marknadsförs inte av SF, säger han.

Filmproducenten Erik Hemmendorff ligger bakom uppmärksammade titlar som "En enastående studie i mänsklig förnedring", "De ofrivilliga" och den ivrigt debatterade och Guldbagge-belönade "Play". Enligt honom har filmavtalet inte kommit till rätta med de viktigaste problemen.

- Det är tydligt att biografägarna har panik just nu och att de inte tänker ta ansvar för svensk kvalitetsfilm. De har för stor påverkan på vilka filmer som görs och hur de ska visas. Det kan inte vara riktigt.

- Konkret finns det i dag unga människor som är beredda att betala för att se ny film på datorn, men man låtsas inte om det. Det finns ingen vision utöver att branschen ska hanka sig fram i två år till, säger han.

Thomas Runfors är informationsansvarig på SF Bio som är den överlägset största aktören på den svenska biografmarknaden. Han menar att det är rimligt att biografägarna bidrar med mindre pengar om publiken krymper.

Måste locka publik
Att det nya filmavtalet skulle kunna användas som argument för att inte visa smal film håller han inte med om.

- Jag förstår inte tanken. Det är självklart att vi måste ha filmer som lockar publik. Vårt utbud består till största delen av utländska filmer, men svensk film är viktig för oss. Som biografägare vill man självklart visa all film som folk tycker är intressant, säger han.

FAKTA Det nya filmavtalet

Gäller 2013-2015.

Innebär ökade anslag till filmen med cirka 30 miljoner kronor per år. Merparten går till dramaserier på tv, barn- och ungdomsfilm, samt kort- och dokumentärfilm.

Är fönsterneutralt, vilket betyder att filmer kan få stöd även om de inte visas på bio.

Anger uttryckligen att filmstöd ska fördelas jämnt mellan kvinnor och män.

Preciserar att stödet ska utgå från ett mångfaldsperspektiv.

Ger ökande anslag till bekämpningen av piratverksamhet, från 5,7 till 9 miljoner kronor per år.

De som bidrar till intäkterna enligt filmavtalet är: Svenska staten, Sveriges biografägareförbund, Folkets Hus och Parker, Riksföreningen Våra Gårdar, Sveriges filmuthyrareförening, Film - och tv-producenterna, Nätverket för regionala filmproduktionscenter, SVT, TV 4 AB, Modern times group,

SBS TV och C More entertainment.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!