Kulturministern är djupt bekymrad. Kulturen, som sedan
Erlanders dagar suttit i husarrest i en suterrängvåning i Tullinge, är försvunnen. Något måste göras - kulturen ska räddas!
- Vi använder några direkta citat och många kulturpersonligheter figurerar i den här operetten med sina riktiga namn. Alla får nog sin släng av sleven jämnt fördelat, konstaterar tonsättaren Fredrik Österling.
Inget nidporträtt
Men även om karaktärerna i "Näsflöjten" är hårt skruvade är gestaltningen av kulturministern inget nidporträtt av Lena Adelsohn Liljeroth. Mezzosopranen Ulrika Tenstam, som gestaltar huvudrollen, tycker tvärtom att arbetet gett henne större förståelse för politikernas situation.
- Jag känner viss vördnad för våra riksdagsmän efter det här. Det är ett svårt arbete att ta sig an för dem som vågar göra det, fyllt av stress, oro och funderingar, säger hon.
När Fredrik Österling och librettisten Magnus Lindman fick fria händer av Vadstena-Akademien att skapa en ny opera kom samtalen att handla mycket om vad det är som dikterar villkoren för nyskrivna verk i Sverige.
- Vad skulle vara den kulturpolitiskt mest korrekta föreställningen? Ju mer vi pratade om det där desto mer roligt hade vi åt själva byråkratin. Titeln valde vi eftersom vi kom fram till att det kanske är lättare att få bidrag om man spelar näsflöjt än ett klassiskt instrument - och då får det gärna vara en funktionshindrad ensemble som framför verket.
Pryo hos kulturministern
Två dagars "pryo" hos kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har gett inspiration till det som till slut blev en operett.
- Vagt har vi låtit oss influeras av tv-serien "Javisst, herr minister", delvis korsad med "walk-and-talk-historierna" som finns i "Vita huset", säger Österling.
Mycket av förhandssnacket har handlat om de verkliga personer som kan tänkas vara förebilder till karaktärerna i "Näsflöjten". Men Ulrika Tenstam framhåller gärna vilket komplicerat helhetsverk operetten är.
- Texten är oerhört bärande, men verket är också väldigt avancerat musikaliskt. Det är oerhört mycket text och väldigt snabba tempi, det finns lite vila här och var, men det är väldigt klurigt rytmiskt. Man måste vara på helspänn hela tiden, säger hon.
Den riktiga kulturministern är självklart bjuden till premiären. "Men Lena har humor så vi tror inte att hon kommer att ta illa upp", säger Fredrik Österling.