2012 - året då vi fick nog

Den svarta dockan har dansat ut ur tv-julen. Stina Wirsén har sagt farväl till Lilla Hjärtat.

Makode Lindes tårtkupp på Moderna museet i Stockholm fick eko över hela världen. Kulturministern fick helt ofrivilligt en huvudroll.

Makode Lindes tårtkupp på Moderna museet i Stockholm fick eko över hela världen. Kulturministern fick helt ofrivilligt en huvudroll.

Foto: KRISTOFER SJÖGREN / XP / SCANPIX

Stockholm2012-12-21 06:00

2012 års kulturdebatter satte ljuset på våra fördomar, med ett gemensamt budskap: nu får det vara nog.

Inte bara svenska medier häpnade över bilderna på kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth som skrattandes matar den marsipanklädde konstnären Makode Linde med svart tårta. Tårtskandalen i mars blev startskottet för ett år då kulturdebatterna avlöste varandra - de flesta med samma grundfrågor. Hur hanterar vi de stereotypa bilderna som rör en allt större del av Sveriges befolkning? Och vem har tolkningsföreträde?

Ida Burén, vd för Intercult och mamma till en afrosvensk tioåring, beskriver 2012 som en kunskapsresa, även för henne själv, som en del av gruppen vita kulturarbetare:

- Min stora lärdom har varit att det finns andra tolkningsföreträden som går före mina egna. En bild som inte betyder något särskilt för mig kan ha en annan betydelse när en svart människa tittar på den.

Lilla Hjärtat - en stereotyp?
Under hösten dök Makode Lindes blackface-symbol upp i ny (oväntad) form, ungefär samtidigt som Tintin-gate en kort tid rasade på Kulturhuset i Stockholm.
Joanna Rubin Dranger, professor i illustration på Konstfack, var en av flera som såg en rasistisk stereotyp i Stina Wirséns barnboksfigur Lilla Hjärtat. I all välvilja har man åter fastnat i den vita världens bild av svarta, det vita koloniala bildarvet, menade Rubin Dranger.

Att Stina Wirséns intentioner var goda tvivlade ingen på. Inte heller på att hon tog illa vid sig av debatten; hon drog snart tillbaka böckerna och slutade teckna Lilla Hjärtat.

Men välvilja ursäktar inte, menade kritikerna. I afroamerikanska sammanhang är pickaninnyn sedan länge en kontroversiell stereotyp, det är dags att vi också förstår det, löd budskapet.

Ida Burén på Intercult berättar att hon ofta mötts av en ryggmärgsreflex: "Varför bråka om en söt tecknad figur?".

- Det kändes som ett förlöjligande av våra protester. Men nu har vi debatterat de här frågorna under året och höjt våra röster i massor av sammanhang. Sakta men säkert märker jag att folk lär sig något.

"Vilka är ni lojala med?"
Men för bara några veckor sedan stormade det åter på internet, efter nyheterna om att Disney klipper bort två av de mest fördomsfulla stereotyperna i Kalle Ankas jul och att en skola i Närke sagt nej till pepparkaksgubbar i luciatåget. Kanske är det globaliseringen, eller den ekonomiska krisen som kryper allt närmare, som skapar ett behov av trygghet och beständighet - protesterna var många och starka. Motreaktionerna kom dock lika snabbt.

Johannes Anyuru kastade sig in i debatten med en text som fick flera tusen kommentarer och över
20 000 delningar på Facebook.

"Ni som skämtar om den här pepparkakshistorien. Eller ni som till exempel kände er manade att lägga upp en bild på Tintin som profilbild tidigare i höst, under den så kallade Tintin-gate. Varifrån kommer lättheten med vilken ni tar ställning mot svarta barn? (...) Vilken ordning är ni lojala med?", skrev författaren.

Allt syns inte på internet
Journalisten Patrik Lundberg på Helsingborgs Dagblad kommenterade luciatågshistorien med en personlig berättelse om hur han, med lämpligt svart hår och olivfärgad hy, självklart valdes till pepparkaksgubbe i mellanstadiet.

- De här debatterna har förts över huvudet på dem som kan drabbas. Vita medelålders kulturarbetare förklarar vad som är kränkande och inte, säger Patrik Lundberg.

Det massiva, folkliga motståndet mot Disneys beslut tror han är missvisande och berättar att de flesta som inte håller med om det han skriver framför det i kommentarsfälten, medan de som håller med honom skickar ett mejl eller ringer.

- I dag är dina åsikter bara ett klick från att synas. Jag lovar att det är tio gånger fler som håller med mig, men det syns inte på internet.

FAKTA Det här pratade vi också om 2012

Smisksex, handklovssex, sex i flygplan och på lyxyachter, i alla tänkbara ställningar och miljöer. EL James "Femtio nyanser"-trilogi fick litteraturvetare att sucka uppgivet. Men mångmiljonupplagan fick även svenska förlag att lyfta varje sten i jakten på en egen sexguru.

Vår ohållbara livsstil och gamla ekonomiska sanningar punkteras i en rad böcker av kvinnliga författare. Nina Björk vill få oss att genomskåda tillväxtmantrat, Sara Granér önskar sig planekonomi och Katrine Kielos skriver smart om ett ohållbart ekonomiskt system skapat av mannen.

Hemslöjden regerade. Näver och hemvävt blev trendigt när hemslöjden firade 100 år. En utställning på Liljevalchs i Stockholm, med fokus på samtid och framtid, lockade rekordpublik, och alla ville vara med - i form av egenhändigt gjorda löv till konsthallens stora träd.

Det var hundra år sedan Raoul Wallenberg föddes, men fortfarande kunde den svenske hjälten orsaka rubriker. Två ambitiösa biografier gavs ut, av Augustprisbelönade Ingrid Carlberg och av Bengt Jangfeldt, och i båda fanns nya uppgifter om omständigheterna kring diplomatens försvinnande.

Tv-tittarna satt med tårar i ögonen när filmatiseringen av Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar" sändes i tv. Vården fick kritik för hur man hanterade de första offren för aids på 80-talet, men motreaktioner kom också. När smittorisken är oklar finns det bara ett sätt att torka tårar - med handskar, berättade professor Hans Rosling om sitt arbete som distriktsläkare i Mocambique i DN.

Vad kan man kräva av en Nobelpristagare? Ganska mycket, fick kinesiske Mo Yan erfara. Hårdnackat vägrade han framföra de åsikter om hemlandet som förväntades av honom. En annan huvudperson i dramat kring priset var akademiledamoten Göran Malmqvist, som först beskylldes för jäv, och sedan tvingades göra en pudel efter ett verbalt krogslagsmål med poeten Li Li.

Fiktion kontra dokumentär. Diskussionen är evig, men fick nytt liv när Anna Wahlgrens dotter Felicia Feldts bok om sin uppväxt kom i början av 2012. Året slutar på samma sätt när familjen Palme JK-anmäler filmen "Call girl" för förtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!