Primal Scream går i Abbas fotspår

Få band har varit lika viktiga för dagens rockmusik som Primal Scream. Mot bättre vetande fortsätter bandet göra skivor. Nu föds kärleksbarnet "Beautiful future".

"Vi ville spela in en skiva snabbt och använda energin från vår förra turné. Som Doors på 60-talet. I dag väntar folk fem, sex, sju år mellan sina skivor. Det är skit", säger Primal Screams Bobby Gillespie. Bandets nya skiva "Beautiful future" kommer den 23 juli.

"Vi ville spela in en skiva snabbt och använda energin från vår förra turné. Som Doors på 60-talet. I dag väntar folk fem, sex, sju år mellan sina skivor. Det är skit", säger Primal Screams Bobby Gillespie. Bandets nya skiva "Beautiful future" kommer den 23 juli.

Foto: Foto: Warner Music

Stockholm (TT Spektra)h2008-07-23 06:00
- Vi ville bara ha kul och göra en skiva, säger Bobby Gillespie.
Med stor sannolikhet sker det i ren trots.
Varför ska ett band som redan hyllats för att ha återuppfunnit rockmusiken fortsätta släppa plattor?
Och om de nu ska spela in skivor, varför i så fall spikrak gitarrpop?
Bobby Gillespie blir inte svaret skyldig, men det är han ju inte känd för heller:
- Vi älskar pop. I december 2006 var vi färdiga med "Riot city blues"-turnén. Vi gick direkt in i studion och började skriva låtar. Vi var fortfarande höga. Från turnén, alltså. Mottagandet som vi fick av fansen och energin som vi fick av att spela live gjorde att vi kände att vi måste fortsätta. Vi ville inte att det skulle ta tre år. Vi ville bara ha kul och göra en ny skiva på en gång, säger han över telefon från London.
Inspelad i Abbas studio
Sagt och gjort. "Beautiful
future" blir bandets nionde
studioalbum. Fem av låtarna på skivan har producerats av svensken Björn Yttling och är inspelade i den anrika Atlantisstudion i Stockholm. Det är samma studio som gett ljudet till Abbas klassiska poplåtar.
Att dra en linje mellan Primal Scream och Abba hade ingen vågat drömma om när den banbrytande och svårt påtända "Screamadelica" släpptes 1991. I dag känns det ganska logiskt. Den nya skivan är det poppigaste Primal Scream har gjort sedan 80-talet.
Melodiösa låtar
- Alla låtar vi skrivit till det här albumet är väldigt melodiösa. De är pop. De är tuggummi. Varje gång vi gör en skiva blir det en reaktion på den förra och "Riot City Blues" var blues och garage och rock’n’roll.
Att man gav Björn Yttling uppdraget att producera är därför inte konstigt. Tanken var att han skulle göra hela skivan, men
tiden räckte inte till.
- Vi gillar verkligen hur Björns egna produktioner låter. Det är känslan av rymd. Om du lyssnar på "Young folks" till exempel så är det bara sång, bas och trummor. Vi gillar det i hans musik och han uppmuntrade oss att
göra samma sak med vår nya skiva, säger Bobby Gillespie.
Svenska popsångerskor
Björn Yttling smugglade snabbt in några av de svenska popsångerskor han arbetat med de senaste åren.
Victoria Bergsman, Lykke Li och Sahara Hotnights Maria
Andersson står i kören på flera av skivans låtar.
Bobby Gillespie gillar resultatet, ändå var det två helt andra svenska popsångerskor som gjorde intryck under Sverigebesöket.
- Vi lyssnade mycket på Abba när vi spelade in i Stockholm. Jag brukade kolla Abba-videor på Youtube. "Knowing me,
knowing you" och "Dancing queen" är helt fantastiska låtar. Det kändes skönt bara att vara i studion där de låtarna har
spelats in.

Primal Scream
Primal Screams första skiva "Sonic flower groove" kom 1987, men först med "Screamadelica" från 1991 slog de igenom på allvar.
Skivan var ett formexperiment där house-dj:n Andrew Weatherall stod för produktionen. Resultatet var en banbrytande bladning av rock, dub och dansmusik.
Också boogieplattan "Give out but don’t give up" från 1994 och dubbiga "Vanishing point" från 1997 innebar stora framgångar för bandet.
"Exterminator" från 2000 och "Evil heat" från 2002 är hårda skivor inspirerade av techno och industrirock. För många fans innebar skivorna att bandets storhetsperiod var över.
Bandets förra skiva, "Riot city blues" från 2006 blev något av en revansch för Primal Scream. Singeln "Country girl" slutade som nummer fem på den engelska singellistan, vilket är den högsta placeringen någonsin för bandet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!