Ovanlig sponsring

En ny undersökning från Handelskammaren visar att sponsringen står för en liten del av intäkterna i kulturlivet - tvärtemot kulturministerns uttalade önskan. Nu uppvaktar Handelskammaren och Riksantikvarieämbetet regeringen i frågan.

Festspel i Pite älvdal är tydligen föregångare när det gäller att hitta sponsorer till kulturevenemangen. På bilden Lena Villemark under förra årets invigningskonsert, ett tillfälle då anställda vid de sponsrande lokala företagen har reserverade platser.

Festspel i Pite älvdal är tydligen föregångare när det gäller att hitta sponsorer till kulturevenemangen. På bilden Lena Villemark under förra årets invigningskonsert, ett tillfälle då anställda vid de sponsrande lokala företagen har reserverade platser.

Foto: Jens Ökvist

Stockholm (TT Spektra)h2008-06-04 06:00
Förra kulturministern, socialdemokratiska Leif Pagrotsky, flaggade i höstbudgeten 2005 för att kultursponsringen bör öka. Då var det ett trendbrott, efter företrädarens återhållsamma hållning. En av den pågående kulturutredningens huvuduppgifter är att söka en bred finansiering av kulturlivet, enligt kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
Men än så länge är sponsringen blygsam, visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Stockholms handelskammare och organisationen Kultur och näringsliv. Svenska företag sponsrade olika kulturverksamheter med 90 miljoner kronor förra året - cirka en procent av den statligt stödda kultursektorns finansiering. Utöver detta bidrar privata donationer med 21 miljoner kronor.
Intresse utanför städerna
En förebild som Kultur och näringsliv lyfter fram är Storbritannien, där kultursponsringen ligger på 140 kronor per invånare och år. I Sverige blir motsvarande summa 10 kronor.
Dessa sponsorpengar går i dag nästan uteslutande till de stora nationella institutionerna, som Kungliga Operan, Dramaten och Moderna museet. Men enligt undersökningen är intresset för sponsring störst hos företagen utanför storstäderna.
Lösningen på problemet är enligt Handelskammarens vd Peter Egardt full avdragsrätt för sponsring. Två av tre företag uppger att de skulle satsa mer pengar med ändrade avdragsregler.
Departementet bromsar
Enligt Egardt bromsar finansdepartementet och Anders Borg. Övriga ansvariga ministrar är positiva till enklare regler.
Finansdepartementet hänvisar till Anders Borgs tidigare svar på en interpellation om kultursponsring:
Bland kulturinstitutionerna är känslorna för sponsring blandade, visar undersökningen. Vissa befarar minskade statliga bidrag om sponsorintäkterna ökar. Fyra av tio tror att sponsringen påverkar den konstnärliga friheten.
I en rapport från Riksantikvarieämbetet och Nutek, Verket för närlingslivsutveckling, föreslås en treårig satsning på kompetensutveckling av inblandade myndigheter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!