När Kristina Lugn, Benny Andersson och Björn Ulvaeus gör gemensam sak är förväntningarna höga. Inför premiären av nyskrivna musikalen "Hjälp sökes" får de stå ut med konkurrens. De starkast lysande stjärnorna heter Ronja och Cindy och väger ett ton vardera.
När de kliver in i den enorma cirkushallen hemma i Danmark håller publiken andan, berättar danska dressören och cirkustränaren Suzanne Berdino. Effekten på förhållandevis lilla Orionteatern är lika påtaglig; simmentalkorna, en av världens största raser, har en förmåga att dominera scenrummet bara genom sin storlek.
- De är bondgårdens elefanter. De ska inte springa runt och göra konster, de ska lunka fram i sin takt, säger Suzanne Berdino.
Cindy och Ronja poserar välvilligt för fotografen. Pjäsens primadonnor kallar Suzanne Berdino dem för. Det är här, i spiltorna bakom scenen, som de och föreställningens andra djur huserar. Jättehästen Douglas och hans sällskapsponny, samt geten Kalleman, snyggast i stallet med sina renliknande horn. Även han med sällskapsgetter vid sin sida. Gässen kacklar och hönsen flockas kring tuppen.
- Man ska väl inte kunna ha en relation till höns, men det har jag fått, berättar Suzanne Berdino.
Flera publiksuccéer
Hennes och teaterchefen Lars Rudolfssons samarbeten har varit ett lyckokast för Orionteatern. Genom att kombinera svarta frisiska hästar och vita arabhingstar med mimare, och en brokig blandning glada cirkusdjur med nyskapande koreografi och livemusik, har de tagit cirkusvärldens magi och skapat något nytt - som dessutom blivit publiksuccéer.
- Jag älskar cirkuslivet, men det är en konservativ värld. Jag kan inte ensam ändra på den, men det jag nu gör bidrar till att förändra inställningen till vad cirkus är.
Från cirkusfamilj
Suzanne Berdino kommer från en stor dansk cirkusfamilj och fram till för sex år sedan var cirkusen hela hennes liv. Då började hon ifrågasätta vad hon hade uppnått och ville visa barnen Oliver, Stephanie och Charmaine (trillingar och cirkusartister), att det fanns andra vägar. Det var då hon tog sina första kliv mot teatervärlden, med en uppsättning av "Trollflöjten" med hennes hästar på scen.
Sedan mellandagarna är hennes djur på plats i Stockholm och repetitionerna med de tre skådespelarna är i full gång.
- Det är förstås en fördel att de inte är rädda för djuren. Men när de stod öga mot öga med de här stora djuren hade de stor respekt.
- Just respekt är viktigt, att djuren inte bara är här för att roa, för att publiken ska skratta åt dem. Visst kan de uppträda men de får aldrig förlora sin värdighet.
Med det sagt har korna Ronja och Cindy tröttnat på fotosessionen. Med tyngd och integritet lunkar de ut på scenen på sina villkor - en slags sammanfattning av Suzanne Berdinos dressyrfilosofi.
- Om du inte jobbar ihop med djuren går det inte. Vill korna gå så går de, och då ställer du dig inte framför dem, jag lovar.