Scenhöst med sagor och samhällskritik
Upp med ridån - teaterhösten är här. Lockar samhällskritik och aktualitetsteater en valhöst som denna? Annars finns det gott om möjligheter till skönljudande eskapism. Vi har sökt land och rike runt efter scenhöstens godbitar.
Det vitryska teaterkompaniet Belarus Free Theater har förbjudits i hemlandet. Men de finns i alla högsta grad och turnerar Sverige runt i höst.
Foto: Riksteatern/Belarus Free Theatre
Några trender? Nja, en hel scenhöst går förstås inte att dra över en kam. Det är utåtblickar; vad händer i världen? Bakåtblickar; vad kan vi lära av historiens snedsteg? Och förstås - överallt och i alla sammanhang - inåtblickar; Vad innebär detta knepiga att vara människa!
En som blickar bakåt och plågas av samvetskval är kapten Claude Eatherly, mannen som gav klartecken till att fälla atombomen över Hiroshima. Eatherly berättar sin historia i författaren Lotta Lotass "Klar himmel" på Malmö stadsteater.
Förbjuden teater
Den svåra situation i Ryssland för journalister belyses på Stockholms stadsteater i danska succéförfattaren Hanne-Vibeke Holsts "Moskva 7 oktober".
Pjäsen bygger på den sanna historien om journalisten Anna Politkovskaja som mördades utanför sitt hem i Moskva 2006.
Att man kan bekämpa en förtryckande regim med ordens makt, eller i alla fall försöka, visar även Belarus Free Theatre, det vitryska teaterkompaniet som förbjudits i hemlandet.
Trots att de inte spelar politisk teater förföljs medlemmarna och deras familjer av myndigheterna. Men Belarus Free Theatre vägrar ge sig och drar i höst ut på Riksteaterturné.
Turné blir det även för "Rapporter", rykande färsk dokumentärteater av den före detta radiojournalisten, numera dramatikern Marcus Lindeen.
Fyra månader innan premiär börjar Lindeen söka manusmaterial i medierna och voilà, det han fastnar för blir en pjäs. Ett experiment som tar tempen på samtiden - och är en blinkning till alla som klagar över att teater är mossigt.
Välkommen till overkligheten
Föredrar man att vila från omvärldens orättvisor hälsar Jakop Ahlbom "välkommen till overkligheten" i sin allkonstföreställning "Vielfalt". Musik, akrobatik och slapstick ingår, men inga ord.
Svenskfödda Ahlbom har gjort karriär i Nederländerna, ett av föregångsländerna inom experimenterade scenkonst.
Sagolikt blir det på Kungliga Dramaten i Stockholm när "Den lilla sjöjungfrun" dyker upp i en familjeföreställning med fantasi och förvandling som huvudingredienser. Regisserar gör Kajsa Giertz, som även står bakom en av höstens skönsjungande nypremiärer, musikalen "Gråt inga tårar".
Den lämnar snart Norrbottensteatern och gungar ut i landet i dansbandstakt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!