S vill öka sponsring i SVT
Socialdemokraterna vill stoppa Moderaternas förslag om att förbjuda sponsring i public service. I stället vill partiet öka möjligheten för SVT att få sända kulturprogram och idrottstävlingar som förutsätter sponsring.
Socialdemokraterna vill att public service ska få sända kulturprogram och idrottstävlingar som förutsätter sponsring - som VM i fotboll.
Foto: Frank Augstein
Reklamtopp
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) och hennes partikamrater Per Bill och Anna Tenje skrev förra veckan ett debattinlägg i tidningen Resumé.
Där förespråkade de att SVT och Sveriges Radio ska hållas helt fritt från reklam, sponsring och produktplacering.
Det skulle i en förlängning innebära att SVT inte kan visa några OS-sändningar, eller populära underhållningsprogram som Melodifestivalen, hävdar Socialdemokraterna.
Befarar utarmning
Attraktiva internationella tv-serier som "Sopranos" och "True blood" skulle också vara uteslutna eftersom de innehåller produktplacering.
- Över hela världen sker en tendens till utarmning av utbudet i tv, en kommersialisering av utbudet. I Sverige har inte det gått lika långt för att vi har en väldigt stark public service. Det tycker jag vi ska slå vakt om, säger Leif Pagrotsky.
Socialdemokraterna vill också värna om Sveriges Radios och SVT:s utvecklande av moderna webbtjänster.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!