Rebecca och Fiona släpper debutalbum

De är dj-duon som aldrig skulle släppa ett album. Nu kommer det. Med sin första skiva hoppas Rebecca och Fiona hitta en stor publik även utomlands.

"Det funkar bättre ute i landet än i Stockholm, folk är så dryga och kräsna här", säger Rebecca Scheja.                                   <p><p><p><p> <p><p><p><p><p><p><p><p><p>

"Det funkar bättre ute i landet än i Stockholm, folk är så dryga och kräsna här", säger Rebecca Scheja. <p><p><p><p> <p><p><p><p><p><p><p><p><p>

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Stockholm 2011-11-18 06:00

Två namn: Rebecca och Fiona. Antalet reaktioner: oändligt, minus en - likgiltighet.

På kort tid har Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick blivit riksbekanta och turnerat med storheter som Robyn och housestjärnan Tiësto. De är DJ-duon som producerar egen dansmusik och deras singel "Bullets" är en av de mest spelade på svensk radio i år.

I dagarna kom deras debutalbum "I love you, man". Ändå är det varken som diskjockeys eller låtskrivare de blivit kända, utan i den mer diffusa rollen som huvudpersoner i den tv-serie som sändes på SVT Play 2010 och som bar deras namn.

- Vad folk inte verkar fatta är att vi var dj:s före den där serien. Men det är inte så konstigt att folk skriver om den, serien är en av de största anledningarna till att vi blev så stora i Sverige. Den har betytt jättemycket, men det känns som om man inte ser hela bilden om man hänger upp sig på den, säger Rebecca Scheja.

På turné i Asien
Hon och Fiona Fitzpatrick är just hemkomna från en turné i Asien och precis lagom jetlaggade för att med trovärdighet få till den smått apatiska min de använder när de poserar för bilder.

Det finns rätt många vid det här laget. Söker man på duons namn i pressarkivet Retriever får man drygt 1 600 träffar från det senaste året.

Rebecca och Fiona är bra på att synas, och bra på att få betalt för det. De har gjort reklam för sportkläder och finansierade en arbetsresa till Los Angeles genom att blogga för ett företag som säljer mineralvatten. Att de redan innan de släppt en skiva lyckats så bra med att berätta vilka de är har orsakat en viss förvirring kring vad de är. Till epiteten dj och producent lägger de nu artist.

Hoppas på utlandet
Förväntningarna på försäljningen av plattan är modesta, men förhoppningarna är höga:

- Om 1 000 personer köper skivan kommer vi att vara nöjda. Men vi hoppas att det går bra utomlands. För att lanseras utomlands behöver man ett album, alla skivbolagen har frågat om vi har ett, och nu har vi det, säger Fiona Fitzpatrick.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!