En sval gråskala, ett svartvitt porträtt i närbild, en signatur och titeln "Mänsklig värme" satt i liten grad. Konvolutet till Markus Krunegårds nya album gör inte mycket väsen av sig, men det är en blygsamhet som döljer ett stort självförtroende.
- Omslaget passar skivan. Det är uppriktigt, ärligt kanske, och naket. Jag vet inte, det är ju jag. Jag gillar att det är som en innehållsförteckning utan att det blir kaxigt, tufft eller sexigt, säger Markus Krunegård.
Nej det råder ingen tvekan om vad det här albumet innehåller. Omslagspojken har själv skrivit all musik, alla texter och producerat skivan som han beskriver som den riktiga uppföljaren till genombrottet "Markusevangeliet".
Rapport från livet
Ändå är det bara nästan en skiva om den svartvite man som med luggen i ögonen pryder omslaget.
- Ja, det handlar snarare om samtiden, med mig själv i centrum. Det blir ett utzoomat perspektiv och lite av en allmän lägesrapport om mitt liv i Sverige.
Gissningvis upplevde en och annan skivbolagshjärna ett visst tryck när Markus Krunegård bestämde sig för att öppna skivan med vad han beskriver som "en dyster krautrocklåt på sju minuter". I albumets första låt ekar titeln "Mänsklig värme", men även på ett djupare plan är låten emblematisk för skivan.
I en vers på nästa spår, förstasingeln "Everybody hurts", sjunger Markus Krunegård om hur han känner igen sig "där livet är utan refränger".
- Jag gillar oftast verser i låtar, men man blir trött på en vers om det inte blir ett avbrott. En refräng är ofta ett avbrott i en vers för mig och då är det väl lika bra att göra den så bra det går.
Senast Markus Krunegård släppte i eget namn blev det två skivor samtidigt. Sedan dess har han hunnit göra ett album som ena halvan av duon Serenades och skriva låtar till Veronica Maggios succéskiva "Satan i gatan". Hans nya album släpps den 28 mars och knappt en månad senare ska Serenades debut lanseras i USA.