På Nordiska museets bibliotek finns alla kataloger sparade och de ligger knappast och samlar damm. Eftersom designintresserade besökare har en tendens att få med sig katalogerna förvaras de numera på låsta avdelningen, berättar Maria Perers, doktorand i designhistoria och intendent på Nordiska museet. Privatpersoner kommer och bläddrar, nyfikna på att datera sina gamla Ikea-klenoder.
- Sen kommer många scenografer som arbetar med film och tv och tittar och inspireras och då blir också Ikeakatalogens version av hur det var förr den bild vi får i dag, säger Maria Perers.
Finns det då inte en risk att scenografer reproducerar en felaktig bild? Nej, Ikeakatalogen är på det hela taget ett utmärkt tidsdokument menar Maria Perers som har tittat i alla 59 (nu 60) kataloger.
Teknik förändrar hemmen
En tillbakablick på katalogerna visar hur 1900-talets snabba tekniska utveckling påverkat vår hemmiljö och livsstil. När teven slog igenom förändrades både möblering och umgänge. Katalogen visar inte heller bara möbler, påpekar Maria Perers, utan kommer med förslag.
- I katalogen från 1960 gratuleras de som sätter bo i dag för att de redan från början kan ta hänsyn till teven. "Rama in teven med något hyllarrangemang som ni gärna vilar blicken på", förslår katalogen. Det finns fortfarande med i dagens vardagsrumsbilder.
Vi vill bläddra
Ikea har alltid lagt sig vinn om att ligga rätt i tiden: I 1970 års katalog presenteras sofflandskap lämpade för att "spisa skivor" och år 2000, när internet slagit igenom och gränserna mellan arbete och fritid blivit mer flytande, ägnas ett helt kapitel åt hemmakontoret. Om sortimentet av bokhyllor kommer att krympa i takt med läsplattornas framfart får framtiden utvisa.
"Visa mig ditt hem och jag ska säga dig vem du är" - de senaste årens extrema intresse för inredning och design har gjort boendet till ett skyltfönster för jaget. Det har Ikea tagit fasta på i 2011 års katalog, där det uppdaterade vitrinskåpet gör comeback.
- Vitrin betyder skyltfönster på franska. Vitrinskåpet speglar ens personlighet, där vill vi visa de häftigaste och mest intressanta saker vi har, så kallade "conversation pieces" som inbjuder till samtal, säger Maria Perers.