Det sociala arvet kom ifatt Hästpojken under arbetet med "Från där jag ropar", som släpps i mellandagarna. Och inspelningarna höll på att bryta samman.
- Det var inte självklart att det skulle bli en andra skiva. Det var gånger då det vi höll på med kändes meningslöst. Vi kommer båda två från en övre medelklass där framgång definieras i pengar. Det arvet har man kvar och man känner att det här är inga stora summor, varför gör jag det här? säger Martin Elisson och rättar till sin felknäppta skjorta.
Svaret kom till honom i en segerrusig dansbandsmelodi, förstasingeln "Gitarrer och bas, trummor och hat". Lika euforiskt vacker som ömsint klagande.
Till en text som tycks vara nedskriven i ett ögonblick av klarhet någonstans mellan sista rundan och stängning:
Vägen till "Från där jag ropar" var långt från rak. Inspelningen drabbades av flera avhopp.
Först: Lars "Pop-Lars" Malmros. Sedan - i omgångar - producenten Björn Olsson.
- Lars fick barn och Björn tröttnade på att det tog så lång tid. Och så hade vi olika åsikter om hur mixarna skulle vara. Björn lackade ur lite. Är man inte hundra procent motiverad ska man inte vara med. Samma sak med Lars, säger Martin Elisson.