Svensk film bärs fortfarande av stora, trygga skådespelarnamn som Mikael Persbrandt och Rolf Lassgård, men i höst dyker ovanligt många okända stjärnskott upp på bioduken.
Genombrott för tvillingar
Enäggstvillingarna Erica och Hanna Midfjäll har redan slagit igenom i Anders Grönros tonårsfilm "Jag saknar dig". 16-åriga Mathilda Paradeiser hyllas för sin insats i Lisa Aschans "Apflickorna" medan Malin Arvidsson, efter många år på teaterscenen, spås slå igenom i SVT:s storsatsning på Arne Dahls deckare och rollen i långfilmen "Tysta leken".
- Suget efter okända ansikten har absolut ökat, säger den erfarna rollsättaren Jeanette Klintberg, som just nu jobbar med filmerna "Snabba cash 2" och Michael Marcimains "Call girl".
Svårt hitta rätt
Trenden är att filmerna ska ligga närmare verkligheten, konstaterar hon, och det påverkar också rollbesättningen. Ruben Östlunds "Play" följer till exempel åtta mycket unga tonårspojkar i situationer som framställs så realistiskt att filmen nästan känns dokumentär. Eftersom filmen bygger på ett autentiskt rättsfall var kravspecifikationen tydlig: Östlund sökte fem pojkar med afrikanskt och en med asiatiskt ursprung.
- Det var väldigt svårt att hitta rätt, det tog nio månader att hitta dem. En kille hittade vi på gatan, en via en fotbollstränare, vissa genom kampsport och en svarade på en annons på arbetsförmedlingen, berättar rollsättaren Katja Wik, på Plattform Produktion.
Hon håller med om att det finns ett ökat intresse för nya ansikten i filmbranschen, framför allt efter riktigt unga amatörer.
- Ganska många regissörer gör filmer om barn i åldern 12 till 14 år just nu. Jag upplever att många är intresserade av den där fina gränsen mellan att vara barn och att övergå till att vara vuxen eller ungdom.
Föräldrarna viktiga
Det är på många sätt svårare att arbeta med barn och ungdomar. Handlar det om riktigt unga personer är det minst lika viktigt att ge deras föräldrar en tydlig roll i sammanhanget, menar hon. För de unga amatörerna kan det vara extremt påfrestande att efter en intensiv arbetssituation hamna i rampljuset. Lika jobbigt är det när drömmarna om ett genombrott rinner ut i sanden.
- Det är lite kluvet, några går vidare och lyckas, Alicia Vikander blev en shooting star och är i Hollywood, Frankrike och överallt, sedan finns det andra som inte lyckas lika bra, konstaterar rollsättaren Joen Winbladh, på castingbolaget Rolands hörna.
Han är inte lika imponerad av den svenska filmbranschens satsning på okända namn.
- När det gäller barn och ungdomar hamnar man ju automatiskt där. Men när det gäller vuxna skådespelare tycker jag det är dåligt, där kör producenterna fortfarande med gamla beprövade ansikten som de vet funkar.