Christer Björkman har varit tävlingsproducent för Melodifestivalen i tio år. För nästa års tävling av Melodifestivalen blir han producent, med ansvar för allt som visas i tv-rutan.
- Eftersom jag aldrig haft med innehållet att göra så har jag medvetet inte lagt mig i det. Men det är klart att jag under mina tio år som tävlingsansvarig tänkt "åh, där hade jag gjort så, vad kul det hade varit". Jag har en massa idéer som jag vill förverkliga så det är bara att ösa, säger Christer Björkman.
Livekänslan ska förstärkas
För att frigöra mer tid till innehållsplaneringen tar Christer Björkman hjälp av Anders Johansson när det gäller att få in starkt låtmaterial och bredda artistunderlaget utanför det givna. Johansson har gedigen skivbolagsbakgrund och har bland annat arbetat med Carola och Salem Al Fakir i Melodifestivalen.
När det gäller uttagningsmodellen kommer man i år att nöja sig med en webbjoker i stället för som tidigare två webbjokrar. Det motiverar Björkman med att en person har större möjlighet att få medialt genomslag. Det innebär att tävlingsjuryn väljer ut 16 av samtliga 32 bidrag. Övriga 15 bidrag handplockas av Christer Björkman och hans stab.
Rösträkningen ska fixas
Han ser fram emot att förstärka evenemangets livekänsla.
- Man ska känna att det är en stor fest man är med på. Jag vill förmedla stämningen i arenan och få ut den i bild så att det smittar av sig hemma i vardagsrummet.
Årets upplaga drogs med omfattande problem när det gällde rösträkningen. Enligt SVT:s nöjeschef Mathias Engstrand ser man därför över det området med lupp inför uppstarten i höst.