För att göra biofilm i Sverige är de allra flesta producenter beroende av stöd från SFI. Ett av de viktigaste är det publikrelaterade stödet, PRS, som ges i efterhand och fungerar som en ekonomisk garant för alla som investerar i filmen. Så länge det inte finns ett nytt avtal ligger detta för många filmproducenter livsviktiga stöd i farozonen.
Stöd omöjligt
Eftersom det fortfarande är oklart hur den svenska filmpolitiken kommer att se ut när det nuvarande filmavtalet går ut, är det omöjligt för SFI att utlova PRS-stöd till filmer som går upp efter utgången av 2012.
St Paul film, som bland annat förbereder filmatiseringen av Klas Östergrens "Gentlemen" och "Gangsters", har märkt av den tuffa situationen.
- Riskkapitalister tvekar att investera nu. Utan PRS-stödet i ryggen kan vi inte lova att de får tillbaka sina pengar. Det har inte sinkat oss ännu, men vi ska dra igång flera produktioner under våren så det måste bli ett bra avtal nu, säger Patrik Andersson, producent på St Paul film.
25 januari ska ett nytt förslag till filmavtal presenteras. Förhandlingarna har varit svåra, flera parter har hoppat av och förhandlingsperioden har förlängts. Pressen på det nya avtalet är stort och oavsett utgång är det många i branschen som fruktar att det uppstår ett glapp i produktionen. Det drabbar filmarbetare och i förlängningen biobesökarna som inte får tillgång till svensk film.
Pengarna slut
Jan Blomgren, producent på Bob film, som bland annat producerar Ulf Malmros nya "Bröderna hårdrock" i år hoppas att det kommer ett klart besked.
- Framförallt är det viktigt att det inte blir någon temporär lösning. För produktionsbolagen är det alltid en katastrof när systemet stannar upp.
- Om det inte är kristallklart vad som gäller med exempelvis PRS-stödet, kommer inte vi inte att kunna finansiera som vi tänkt. Det drabbar både oss och alla filmarbetare.
- "Bröderna hårdrock" påverkas inte men vi har speciellt ett nytt projekt där vi ska dra ihop finansieringen nu under vårkanten. En konsekvens kan bli att alla kommer vilja ha mer av förhandsstödet av konsulenterna. Det bäddar för en svår situation för SFI och för oss, säger Jan Blomgren.
Men även med förhandsstödet kan det bli problem, enligt Charlotta Denward, chef för produktionsstödsavdelningen på SFI (bilden).
- I princip ska konsulenternas pengar räcka hela året ut, men projekten kommer sällan till oss i en jämn ström och redan nu till sommaren kan konsulenterna få problem med förhandsstöden. Under hösten brukar man normalt lova bort pengar till nästa år, filmskapande är ju långvariga processer, och det blir också svårt.
- Vad man lätt glömmer i den här diskussionen är att de här stöden och filmavtalet finns för att stärka produktionen för publikens skull, säger Charlotta Denward.