00-talets konstskandaler

Spela galen, ligg med en prostituerad, rita av Muhammed som hund. Så såg framgångsreceptet för 00-talets konstnärer ut. Åtminstone enligt deras hätskaste kritiker.

På vernissagedagen attackerades Gunilla Sköld Feilers och Dror Feilers  verk av den israeliske ambassadören Zvi Mazel. På bilden syns en del av verket.

På vernissagedagen attackerades Gunilla Sköld Feilers och Dror Feilers verk av den israeliske ambassadören Zvi Mazel. På bilden syns en del av verket.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX

Stockholm 2009-12-16 06:00
Konstverk polisanmäldes, konstnärer tvingades skaffa livvakter och vanliga människor involverades i moraldiskussioner om konstens gränser. 00-talet var decenniet då det skrevs spaltmeter om konsten och dess utövare.
Men hur rättvisande är synen på 00-talet som skandalkonstens decennium? Måns Wrange, rektor för Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, har länge intresserat sig för begreppet kulturskandaler.
- Jag har räknat lite på konstskandaler det senaste decenniet. Från Ystad i söder till Umeå i norr har det i genomsnitt varit en skandal per år. Konstutställningar är ingen verksamhet som sker i skymundan precis, så det finns inte så många mörkertal, säger han.
Antalet skandaler har knappast ökat, menar Wrange, som däremot tycker sig ha märkt en förändring när det gäller medierapporteringen av det spektakulära.
- Den här typen av kulturskandaler fungerar som ett lackmuspapper på verkligheten. Rapportering och reaktioner säger mycket om samhällsklimatet. De framkallar en omedelbar reaktion där de flesta inte riktigt tänker sig för, säger Måns Wrange.
Odell och moraldebatten
Det har gått drygt tio månader sedan den helt okända Konstfackstudenten Anna Odell blev ett mediefenomen. En intensiv moraldebatt och en tingsrättsdom senare är Anna Odell omtumlad, men också nöjd.
- Trots att jag har fått ta mycket skit så har det som hänt tillfört mitt verk väldigt mycket. Det har synliggjort förhållningssätt och strukturer som jag alltid har varit intresserad av, säger hon.
Till att börja med var reaktionen nästan entydigt fördömande. Anna Odell ansågs ha lurat hjälpsamma förbipasserande, poliser och vårdpersonal - och till råga på allt på skattebetalarnas bekostnad. Först när det kom fram att hon utgått från sina egna upplevelser av psykvården och tingsrätten konstaterat att ingripandet kostat S:t Görans sjukhus drygt 35 kronor nyanserades debatten.
- Det finns många fördomar om att konstnärer kastar sig in i saker för att få uppmärksamhet. Synen på konstnären är att det är en person som kostar samhället pengar, som inte behövs egentligen. Därför uppfattas konstnären också som en person som gör allting för att få synas, säger hon.
Du dömdes i tingsrätten, men överklagade inte. Ångrar du det?
- Så här i efterhand ångrar jag det på sätt och vis. Men i samråd med min advokat tog vi det beslutet för att inte äventyra den mer nyanserade debatt som tagit vid. Hade jag överklagat hade ilskan förmodligen väckts igen.
Internationell upprördhet
Andra konstnärer har också skapat internationell upprördhet med sina verk, som Pål Hollender med "Buy bye beauty" och Lars Vilks med sina Muhammedteckningar.
För fem år sedan stod Dror Feiler och Gunilla Sköld Feiler mitt i de mediala händelsernas brännpunkt. Deras konstverk "Snövit och sanningens vansinne" attackerades av den israeliske ambassadören Zvi Mazel som tyckte att de glorifierat en palestinsk självmordsbombare. De kallades för antisemiter och hotades till livet - men trots turbulensen fanns det också något gott med uppmärksamheten, menar Feiler.
- Plötsligt talade folk på Konsum, i badet och på tunnelbanan om konst. För mig var det helt fantastiskt att tusentals människor kom för att titta på någonting de läst om, för att de ville se det med sina egna ögon och inte förlita sig till det som stod i tidningarna. Det gav mig en nytändning, en tro på konstens möjligheter.
Det har gått fem år sedan ert verk visades, hur bemöts ni nu?
- Det har lagt sig mycket, men är fortfarande brännande. Jag kan åka buss och chauffören säger att jag inte behöver betala för biljetten. Jag har fått en gratis flygbiljett Stockholm-Paris på grund av verket. Å andra sidan har folk också svurit mot mig och betett sig hotfullt.
Dror Feiler tycker inte att konstnärer automatiskt har rätt att träda över gränser, eller bryta mot lagen. Men han oroas över att konstskandalerna kan ha bidragit till en sorts självcensur i branschen.
Det är något som Måns Wrange delvis också skriver under på. Han konstaterar att kulturskandalerna börjat användas av politiker för att fånga röster, precis som man tidigare gjort i Italien, Österrike och Danmark. Kristdemokraten Göran Hägglunds utspel om "verklighetens folk" är inte någon slump, utan en genomtänkt strategi som polariserar "oss, de vanliga" mot de konstiga kulturarbetarna.
- Frågan är om vi vill ha i en situation som i Ryssland där man kan få en institution nedlagd eller budgeten starkt nedskuren på grund av en enda skandal, säger han.
Fakta kulturskandaler
Mars 2000. Den norske konstnären Bjarne Melgaard polisanmäls för videoverket "All gym queens must die" där en vuxen man suger på ett spädbarns arm.
Januari 2001. Konstnären Pål Hollender har sex med en prostituerad lettisk kvinna i filmen "Buy bye beauty". På så sätt vill han åskådliggöra hur Sverige utnyttjar det fattiga Lettland.
Mars 2002. Debattören och förre Amnesty-ordföranden Jesús Alcalá döms till 18 månaders fängelse för bland annat bedrägeri.
September 2003. Linda Skugge sänker i en dräpande text författaren Björn Ranelid, med fokus på hans utseende.
Januari 2004. Den israeliske ambassadören Zvi Mazel vandaliserar konstverket "Snövit och sanningens vansinne" av Dror Feiler och Gunilla Sköld Feiler på Historiska museet.
Sommaren 2007. Lars Vilks teckningar av profeten Muhammed som hund orsakar ett ramaskri i muslimska kretsar. Vilks dödshotas.
Augusti 2007. Författaren Maja Lundgren jämför det svenska kulturpatriarkatet med den italienska maffian i "Myggor och tigrar".
Oktober 2007. Maskerade män vandaliserar utställningen "The history of sex" av fotografen Andres Serrano på Kulturen i Lund.
April 2008. Lars Norén ger ut sin
1 700 sidor långa dagbok där olika kulturpersoner beskrivs på ett nedgörande sätt.
December 2008. Monica Antonsson avslöjar i "Sanningen om Gömda" att Liza Marklund hittat på fakta i sin "sanna" bok "Gömda".
Januari 2009. Konstfackstudenten Anna Odell fejkar en psykos på Liljeholmsbron i Stockholm som ett led i sitt examensarbete.
Februari 2009. Kulturministern går i taket över graffitikonstnären NUG:s video "Territorial pissing" på konstmässan Market.
Oktober 2009. Jan Guillous KGB-kontakter avslöjas - något han inte nämnt i sin nyutkomna självbiografi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!