De tre nu aktuella konstnärerna hos MAN utforskar identitet i de videoverk som ska visas. Adel Abidin, född i Bagdad 1979 och bosatt i Helsingfors, öppnar satsningen med sitt kulturpolitiska ”I love to love”.
Museichefen Anders Jansson beskriver det i ett pressmeddelande så här:
– Verket visar en grupp människor på ett dansgolv, där det snart blir tydligt att detta inte är ett vanligt disco.
– I de ansikten och blickar vi möter står det klart att detta är tillflyktsort för offren, de slagna och nedbrutna. En smärtsam koreografi som samtidigt lyckas vara vacker.
Norsk filosofi
De senaste fem åren har Adel Abidin medverkat i Venedigbiennalen två gånger.
– För närvarande är han även aktuell med en separat utställning vid museet för samtidskonst i Houston, USA.
Om två veckor går stafetten vidare till Mercedes Mühleisen, född 1983 och bosatt i Oslo.
Hennes verk ”The Philosopher’s stool” visar toppen av ett berg där ”en ensam filosof bjuder in betraktaren till en resa i hennes egen hjärna”.
– Filosofen försöker hitta anledningen till sina magproblem, något som hon tror kommer sig av filosofiska missuppfattningar.
– Verket är typiskt för Mühleisens intresse av att skapa situationer där de abstrakta och absurda har sin egen logik, samt mänsklighetens behov av att skapa mystik av vardagen, skriver Anders Jansson i pressmeddelandet.
Kristoffer Lindfors, född 1976 i Göteborg och bosatt i Stockholm, avslutar i april med verket ”Kyss”.
– Under flera år har arbetat med frågor som rör konst och identitet, och uppfattningen av dem båda. Ett tema som återkommer är hur vi betraktar oss själva, men inte i den traditionella formen som självporträtt.
Självrannsakan
–I stället använder han betraktarens perspektiv för att reflektera över sig själv, sin kropp och sitt handlande, förklarar Anders Jansson.
Kristoffer Lindfors kommer även att hålla en föreläsning och leda ett konstsamtal på kvällen 22 april.