Än fascinerar Titanic

Nu har dörren till Titanic ännu en gång öppnats – den här gången i Skellefteå. Historien om det ”osänkbara” fartyget fascinerar generation efter generation. Och historikern och Titanic-experten Claes-Göran Wetterholm tror han har en förklaring: ”Jag tror att det har att göra med att man faktiskt kan identifiera sig med de människor som reste”.

Några av listorna med namn på de personer som dog när Titanic sjönk.

Några av listorna med namn på de personer som dog när Titanic sjönk.

Foto: Elin Ala

SKELLEFTEÅ2018-04-27 16:27

På fredagen öppnade den stora Titanic-utställningen på Eddahallen i Skellefteå. Och historien om det ”osänkbara” fartyget som krockade med ett isberg på Atlanten den 15 april 1912 har levt ändå sedan den ödesdigra dagen.

.

Claes-Göran Wetterholm, svensk etnolog, författare och forskare, är expert på just Titanic och dess öde. Han är ordförande i Skandinaviska Titanicföreningen, äger en stor samling föremål med koppling till båten och är en av männen bakom utställningen. För honom finns det en förklaring till vår fascination för skeppets och många passagerares hemska öde.

– Dels är det en väldigt bra historia – en historia som har tagit tag i människor sedan 1912. Men jag tror också på det här med identifikation, att man faktiskt kan identifiera sig med de människor som reste. Det var precis vanliga människor, säger Wetterholm.

.

Även dramaturgin tror han har spelat en roll.

– Det tar tillräckligt lång tid för fartyget att sjunka för att man ska hinna att berätta. Det är inte som en flygolycka eller något sådant. Utan det finns en möjlighet att berätta. Det finns rika människor ombord. Det finns musiker som ställer sig på däck och spelar. Och det finns alla de här romantiska inslagen, trots att det är en sådan fruktansvärd historia egentligen.

Hur kom du själv att bli så oerhört intresserad av Titanic och dess historia?

– Det var 1960, och det var ett program som hette ”Time to remember” som gick på svensk teve då. Det var ett kort inslag om Titanic och jag frågade min pappa ”vad är Titanic?” och han slog upp det i nordisk familjebok och läste upp det för mig, åtta år gammal. Det var någonting som klickade till då. Jag har alltid varit nyfiken, och då fortsätter man att ta reda på saker och ting.

Just barn tycks vara fascinerade av det stora skeppet och dess öde.

– Jag har slutat räkna alla barn som är helt tagna av det här och vill veta mer och mer och mer. Och frågar mig och kontaktar mig. Det tycker jag är spännande. Och intressant nog finns det ju en ingång till historia där. Om man som barn blir intresserad av till exempel Titanic, då kanske man också blir intresserad av historia.

.

Den stora utställningen spänner över ett brett spektra.

– Här finns både berättelserna om människorna och berättelserna om fartyget. Vi börjar faktiskt med fartyget och berättar om hur hon byggdes i Belfast och så vidare. Men ju längre in man kommer, desto mer kommer man närmare olyckan.

I utställningen, som har rest runt om i världen, är det många svenska öden som uppmärksammas.

– Den största passagerargruppen var engelsmän, näst störst var amerikaner och den tredje gruppen var faktiskt svenskar och svenskamerikaner. Och en tredjedel av hela tredje klass kom från Norden. Över 200 personer kom från de nordiska länderna, och det blir en väldigt stark ingång för att berätta om passagerarna, säger Claes-Göran Wetterholm.

– Det är klart att jag får lite syrliga kommentarer ibland, ”var det bara svenskar ombord?”. Men det är också för att jag har letat så intensivt efter föremål här i Sverige och hittat personer som är villiga att låna ut.

Hur brukar besökare på utställningen reagera när de lämnar den?

– De är ofta tagna. Jag behöver inte skryta om min egen insats, men jag har sett människor som står med tårar i ögonen och är väldigt, väldigt tagna och väldigt berörda. Och då har vi ju lyckats.

Titanic

Byggdes på varvet Harland and Wolff i Belfast, Irland. Ägdes av White Star Line.

Var 269,1 meter lång, 28 meter bred. Höjden från skorsten till köl var 54 meter.

Sjösattes den 31 maj 1911.

Lämnade Southampton den 10 april 1912 för sin jungfruresa.

Sjönk den 15 april 1912 efter att ha kolliderat med ett isberg i norra Atlanten.

Cirka 2 200 personer fanns ombord på skeppet – cirka 1 500 personer av dessa omkom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!