Någon uttalad överenskommelse för hur de två festivalerna ska
interagera med varandra finns inte. Men enligt Fredrik Forsfjäll, producent för Trästock, fungerar det riktigt bra.
- Det är ingen konkurrens, men visst kan det kännas ibland när de bokar något som vi väldigt gärna hade velat ha. Gunnar har ju själv spelat på Trästock och har en hel del av vårt blod i sig.
Det är rejält stökigt på festivalkontoret en dryg vecka före det att festivalen drar igång. Fredrik Forsfjäll är den enda som på heltid jobbar med Trästock, men han har en hel del hjälp av ledningsgruppen och av ideellt arbetande ett par veckor före festivalstarten.
Efter en stund kommer ett par av dem in i det stökiga rummet. Linda Karlsson sätter direkt igång med att måla den plansch som det är tänkt att besökarna ska kunna titta ut genom och få sig ett fint fotominne från Nordanå med. I källaren står också massvis med skyltar och banderoller för festivalen. Alla egenhändigt ihopsnickrade och målade.
- Det är inte många festivaler som jobbar som vi gör. Vår marknadsföringsbudget är väl en tusendel av till exempel Peace and loves, säger Fredrik.
Men det finns även en tanke bakom arbetssättet. Förutom att det känns "Trästock".
- Det finns en stolthet i att ge tillbaka så många kolören som möjligt till besökarna efter de fasta kostnaderna. Kan vi panta burkar för
100 spänn så att vi har råd med Moneybrother så gör vi det.
Ökade stort
Publiken verkar också tycka att de får mycket tillbaka. Under de
19 år de har vallfärdat till Nordanå har publiken varje år ökat. Förra året hoppade besökssiffran upp ordentligt, från 21 000 besökare 2008 till drygt 30 000. Det är i paritet med till exempel PDOL och drygt 15 000 besökare ifrån Sveriges ifjol största festival, Peace and love. Jämförelsen kan visserligen bli lite skev då Trästock inte tar någon dryg tusenlapp för att komma in, men Fredrik skäms inte för siffran.
- Vi hade grymt lyckade bokningar med Veronica Maggio, Miss Li och Mikael Wiehe och även riktigt tur med vädret. Med tiden har Trästock blivit ett varumärke som lockar gemene man. Vi kan inte mäta oss med headline-akter men folk kommer ändå.
Ett styrande beslut togs däremot för ett antal år sen. Den renodlade ungdomsfestivalen Trästock började bli lite väl mycket fest. Musikfabriken tänkte till, hur får vi en lugnare stämning? Svaret blev mer uppblandade åldrar. Därför drog Mikael Wiehe rekordpublik förra året. Därför står Kebnekajse och Dag Vag på Stora scenen var sin dag under årets festival.
Festivalens rykte bland bokningsbolag och artister är väldigt viktigt:
- Jag tror att av alla festivaler har vi bland det bästa ryktet. De vet att de inte kan få ut sista kronan, men vet hur bra det är för banden att spela här. Vi har inget öltält så det är de riktiga fansen som kommer hit och ser från första till sista låt, det smittar av sig på artisterna.
Cred i allt
Människorna bakom Trästock satsar i stället på upplevelsen när akterna kommer till Skellefteå. Vi behandandlar dem som våra barn, som Fredrik säger. De får inte sitt drömgage, men en grym upplevelse, menar han. Det gör också att stora band som Eldkvarn inför varje sommar hör av sig och undrar om inte de kan komma i år också.
- Det ska också vara cred i alla bokningar, Idol och sådana saker passar inte. Det får inte bli för kommersiellt.
- Det känns väldigt viktigt. Försvinner Trästock så skulle väldigt stor del av musiklivet tappa kopiöst mycket. Många band ser fram emot festivalen som årets gig för en publik de aldrig annars skulle få.
10-talet Skellefteås
- Under 00-talet har Umeå stått för den stora merparten av de etablerade akterna, men jag hoppas på en vändning. 2010 till 2020 ska bli Skellefteås år igen.
Festivalbranschen har i år redan drabbats av en stor bortgång. Hultsfredsfestivalen gick efter 24 år under, och den senaste veckan har det varnats för att visfestivalen i Västervik hänger på fallrepet. Fredrik tycker ändå inte att det känns skakigt.
- Skittråkigt för Hultsfred, både byn och festivalen, men jag som älskar festivaler tycker inte att det finns för många. Alla måste hitta det unika för att locka folk och överleva.
Det han har märkt av ligger hos bokningsbolagen. De skriver nu sin sista betalningsdag före giget sker, och inte i efterhand som det var tidigare.
I våras tog kommunfullmäktige ett beslut som direkt påverkar Trästock. Systemet bakom det administrationsbidrag som Musikfabriken får ska göras om, vilket slår igenom 2012. Det innebär att bidragssumman blir betydligt mindre vilket i slutänden drabbar Trästock.
Fredrik tror ändå att man ska kunna hitta en lösning.
Hoppas på de lokala
- Jag är bosatt i stan och skulle gärna bo kvar med något kul att se fram emot. Det skulle vara bittert om all kärlek runt
projektet skulle gå åt pipan.
- Sen håller jag tummarna för två lokala akter som jobbat hårt och kommit en bit på vägen. Amber Oak och Stolen Deer har sagt att de satsar lite extra på Trästock.
För de bägge Skellefteå-banden hoppas Fredrik på ett genombrott efter sommaren för att återupprätta Skellefteås profil som musikstad. För Trästocks del är målet enkelt:
- Det ska kännas från botten att det är en förening som kämpat och är stolta över att visa upp sin skapelse. Det ska genomsyra varumärket, säger Fredrik Forsfjäll.