Anna Larsson undervisar med lust

Kontraalten Anna Larsson är van vid de stora operahusen som arbetsplats. När hon för andra gången kommer till Festspel i Pite älvdal som en av sångkursens mästare blir det något av en geografisk helomvändning i hennes schema. Hon tycker det är hedrande att lyssna på röster i utveckling.

Med sin djupa kontraalt har Anna Larsson skapat sig en solid världskarriär.

Med sin djupa kontraalt har Anna Larsson skapat sig en solid världskarriär.

Foto: Anna Thorbjörnsson

SÅNGMÄSTARE2009-06-25 06:00
Mitten av juni. Anna Larsson ligger på stranden i Valencia med sin familj när PT når henne. För sångerskan väntar en helgs ledighet följt av premiär på måndagen. I Valencia ska hon under en tid spela Fricka i Richard Wagners "Rehnguldet" och "Valkyrian".
Att vara mästare i sång tycker hon är ett hedrande uppdrag.
- Det är väldigt spännande att få träffa nya sångare, att få hjälpa och stötta dem, säger Anna Larsson.
Kommit olika långt
I sin undervisning arbetar hon väldigt intuitivt men utan någon speciell metod. Klart är att mästarkursens deltagare får komma henne nära och utveckla sin sångteknik.
- Det handlar om att hjälpa dem där de står just nu. Alla har olika erfarenheter och har kommit olika långt, säger Anna Larsson.
Hennes egna lärare inom sång har hon goda erfarenheter av. Att undervisa ser hon helt enkelt lustfyllt på. Anna Larsson är ett gott exempel på att röstomfånget kan öka avsevärt. Hon hade ett begränsat register när hon gick på Adolf Fredriks musikskola.
Hårt, metodiskt och långsiktigt arbete är förklaringen till hennes breda och nyansrika omfång i dag. Anna Larsson menar att det tog år innan rösten kom på plats, men nu har hon en trygghet i sin röst.
Ovanlig inom operan
Kontraalt, med sin mörkfärgade stämma och sitt utvecklade djup, är ovanlig inom operan. I alla fall är det ovanligt att en kontraalt skördar sådana framgångar som Anna Larsson gjort.
På frågan om hon känner att hon genom åren stått i skuggan av operavärldens seglivade bild om den stora soprandivan, skrattar hon gott.
- Jag får aldrig ha den snyggaste klänningen!
I stället är det sopranen som i sin huvudroll får bära allt prål.
Konsertrepertoaren
- Jag pratade nyligen med Nina Stemme, hon gör ju många stora sopranroller, vi pratade om att konsertrepertoaren är väldigt mycket för alt. Den är jättestor och det finns mycket att välja bland.
Om sopranen mestadels får huvudrollen, tycker Anna Larsson att det finns en poäng i att ta sig an och briljera i mindre roller.
- Om man gör små roller och gör dem riktigt bra, och verkligen anstränger sig kan man sätta ett avtryck. Publiken kan verkligen lägga märke till en.
Anna Larsson säger att fransk och rysk musik erbjuder mycket material för altstämman. Ett par kompositörer nämner hon också.
- Mahler har skrivit fem till sex cykler för alt, Brahms har skrivit för alt och orkester.
Konsertrepertoaren handlar för henne om text och dikt. Och att bära fram en text är lättare i ett lägre register än att texta i ett högt, menar Anna Larsson.
En titt i Anna Larssons officiella kalender visar att hon är bokad till slutet av maj nästa år. Bryssel, Rom, Wien, London är bara några av städerna. Men kalendern berättar knappt om hälften. Anna Larsson är bokad fyra, fem år framåt.
- Det är en väldig trygghet när vi har ett väldigt otryggt arbetsklimat. Jag har valt att frilansa och kunna välja själv. Men det kan finnas en fara i att man bokar upp sig för mycket, särskilt om det kommer något som dyker upp mitt i, säger hon.
Operaroll i Sverige
Den som vill se Anna Larsson i en operaroll på svensk mark får vänta till februari nästa år när "Orphée" av Gluck sätts upp på Kungliga Operan i Stockholm. Den som vill se henne i konsertsammanhang behöver bara vänta till onsdag kväll, när sångerskan tillsammans med pianisten Matti Hirvonen ger festspelens första mästarkonsert.
Anna Larsson utlovar ett underhållande och trevligt program med sånger av bland andra Grieg, Sibelius och Mahler.
FAKTA Anna Larsson
Anna Larsson gick på Adolf Fredriks musikskola från mellanstadiet genom gymnasiet. Vid 17 års ålder började hon ta privata sånglektioner. Utbildade sig tre år på Operastudio 67. Som 24-åring kom hon in på Operahögskolan i Stockholm.

Har hyllats för sin tolkning av rollen Erda i Richard Wagners "Rehnguldet" och "Siegfried".

Tilldelades 2008 tidskriften Operas årliga pris för sin rolltolkning av Orphée i Mats Eks uppsättning av Gluck-operan "Orphée" på Kungliga Operan.

Har sjungit på operahusen i Berlin, München, Wien, Valencia, Florens. Även Salzburg och Köpenhamn har fått besök av vår svenska storstjärna.

Gör i stort sett hela konsertrepertoaren för alt och orkester. På konsertscenen har Anna Larsson profilerat sig som uttolkare av Gustav Mahlers verk.

Grammynominerades 2005 för inspelningen av Strauss sällan spelade verk "Daphne", tillsammans med Westdeutsche Rundfunks Symphonieorchester under ledning av Semyon Bychkov.

Källa: www.annalarsson.nu
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!