6 – The Samí Chinese Project
Otid snarare än tid, som trots allt är utmätt. Universums gränslöshet snarare än rum, men på ett begränsat utrymme med svart inramning. Inte musik, utan aldrig hörda och ändå ursprungliga ljud som varken är rytm eller melodi, vackert eller fult – och alltihop på samma gång.
Inte dans heller, inte som hittills vedertaget begrepp. Sex kroppar står på exakt samma ställe nästan hela tiden. Ändå utför de en fysisk kraftansträngning av atletiska maratonproportioner, i en gemensam rörelse som är obeveklig. Antingen blir du indragen med hull och hår, eller så önskar du att du inte vore där. Oavsett vilket är drabbningen ett faktum. Du kommer inte att gå därifrån oberörd och du kommer aldrig att glömma vad du varit med om.
I kväll har också Piteåpubliken chans att försätta sig i det transliknande tillstånd som det samisk-kinesiska samarbetet framkallade i Luleå. Publiken tvekade till och med inför att lämna lokalen efteråt och satt kvar en stund medan den förtätade stämningen sakta skingrades. Ett av kulturhuvudstadens invigningsnummer landar i Acusticums Black box, innan det drar vidare till södra Sverige och senare till övriga Skandinavien och Kina.
Att åstadkomma den världshändelse som "6" helt klart är, har tagit två år och skett växelvis i den lilla byn Saxnäs i Västerbotten och i Kinas huvudstad Beijing, på initiativ av Norrlandsoperan.
Att sätta ord på vad föreställningen handlar om känns förmätet, eftersom det innebär att dissekera en helhet till oigenkännlighet. Precis som att livet inte går att analysera utan att floskler ploppar upp, uttrycker "6" något som inte låter sig analyseras. Det går inte eftersom varje sekund, varje detalj, har betydelse här och nu fast skenet kan bedra.
Istället följer här en kort presentation av de medverkande:
n Sedan Tao Ye började koreografera för tio år sedan, har han turnerat både internationellt och i hemlandet. Sitt eget danskompani, Tao Dance Theater, grundade han 2008. Att han fortfarande är dansare också visar han i det solonummer som ingår i "6" vars titel syftar på de övriga dansarna i föreställningen. Enligt uppgift från Dans i Nord, som tagit föreställningen till Norrbotten, har Tao Ye som alltid numrerar verken efter antalet dansare i dem, inte gjort sin etta ännu. Den är förbehållen hans fru och blir alltså ett solonummer som hon ska dansa.
n Den prisbelönade designern Li Min sägs ha inspirerats av såväl kinesiska minoriteters som samers traditionella broderi när hon skapade kostymerna och scenografin till "6".
n XiaioHe har experimenterat mycket med att blanda olika musikstilar och att improvisera. Hans första indie-cd anses tillhöra de mest betydande för samtida kinesisk musik. Han turnerar i olika världsdelar, fortsätter att utveckla sina musikaliska uttryck och beskrivs som en föregångare. I "6" trakterar Xiaio He det traditionella kinesiska instrumentet ruan, som till formen påminner om en mandolin och som han spelar både med och utan stråke.
n Simon Issát Marainen från Soppero utanför Kiruna, står för rösten i föreställningens orkestertrio. Han är verksam som skådespelare, radioreporter, renskötare, skribent, poet och en av medlemmarna i det svensk-norska jazz- och popbandet Ára.
n Axel Andersson från Akkavare utanför Arvidsjaur arbetar som producent, låtskrivare och musiker. Han har turnerat i olika världsdelar och är med i sju olika band, bland andra Glesbygd'n och Ára. I "6" spelar han slagverk och elektronika.
n Ellen Ruge, född i Oslo, har internationella uppdrag som ljusdesigner. Hon har hunnit med ett hundratal uppsättningar inom opera, teater, musikal och dans, bland andra "Peter Grimes" på Norrlandsoperan. För närvarande arbetar hon med "Lady Macbeth från Mzensk" för Den Norske Opera och Deutscher Oper Berlin, som sätts upp till hösten.