Hiphop-fest på Kaleido

Medverkande: Kalle Gracias, Filip Griljonären. DJs: Jack Who och My Menmark Lidström från Kusten Klick.Plats: Kaleido.Publik: Cirka 100.

Producenten Jack Who och My Menmark Lidström från Kusten Klick höll musiken rullande.

Producenten Jack Who och My Menmark Lidström från Kusten Klick höll musiken rullande.

Foto: Kenny Johansson

Scen2015-12-11 23:23
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalle Gracias & Griljonären

Kalle Gracias & Griljonären har i dagarna släppt en ny EP i Kusten Klick-regi och bjuder i helgen på en releasefest uppdelad på två dagar. Kvällens spelning på Kaleido öppnar upp för de som ännu inte fyllt 18 och därför inte kommer in på lördagskvällens fest på Kalles. Ett beundransvärt initiativ som ger de yngre möjlighet att gå ut och uppleva musik live i en nykter miljö.

Då jag sett Kalle Gracias & Griljonären och deras vapendragare i musikkollektivet Kusten Klick tidigare är jag medveten om hur väl de kan fylla ut en scen. Jag kan också konstatera att de aldrig verkar vara trötta. Alla gånger jag sett dem levererar de hiphop-fester av rang och i kväll är inget undantag. Det egentliga problemet är att kvällens scen är för liten, vilket säger mer om Gracias och Griljonären än det säger om scenen. Det visar på vilken energi de levererar när de spelar, oavsett om det är på en mindre klubbscen eller festivalernas större scenbyggen.

Den nya fyraspårs-EPn "Griljovsgracias" spelas under kvällen i sin helhet. Tunga beats och en vokal aggressivitet kombinerat med ren sång känns fräscha för gruppen och visar på en utveckling mot ett hårdare, djupare sound. Dessutom är det en riktigt välgjord produktion. Såväl på skiva som live är det ett sound som passar Kalle Gracias och Griljonären väl. "Tisda", "Vargtass" och "Kusten Klick" fungerar kanon live och levereras med stor energi som smittar av sig. Den mer melankoliska "Faller nu håll i mig" må vara något tungsint, men har också en enorm hitpotential. Jag hoppas verkligen att de lyckas få ut låten på bred front. Den kan mycket väl komma att bli en av de hetaste svenska låtarna 2016. Den kan också bli Gracias och Griljonärens stora genombrott.

"Kallt i staden" börjar bli något av en live-klassiker och fungerar lika bra som vanligt. Kalle Gracias mellansnack innan låten är väl värt att ta med sig: "Det är viktigt att folk kommer ut och går på spelningar för att kulturen ska hållas levande". Jag kan bara hålla med. "Anonym" är en industriell stöklåt med ett beat som i många avseenden påminner om Marilyn Mansons stökiga industry från slutet av 90-talet. Långt från att kännas passé känns det snarare rätt och passande. Det ger tyngd och energi till låten och återknyter till den industry-känsla som jag tycker är en av de nya produktionernas stora behållningar. "Där jag vill va" öser ordentligt och den av publiken önskade "Drömmen", med sin text om drömmar som är för stora och en stad som är för liten, har en kärna som många unga nog känner igen sig i.

Kalle Gracias & Griljonären backade av Jack Who visar återigen att de kan ställa till med ordentliga musikfester. Det är bara för arrangörerna att bygga större scener. Vanlig storlek är för litet när Gracias, Griljonären och Kusten Klick är i stan.