Nattens fågel & den nya dagen
Efter att 2013 ha fått Stora fackbokspriset för sin bok om poeten och konstnären William Blake återvänder författaren och kritikern Carl-Johan Malmberg med en essäsamling kring kompositören Gustav Mahler.
Varje essä behandlar en av kompositörens symfonier och Carl-Johan Malmberg har med sin stora ordarsenal en beundransvärd förmåga att känsligt men enkelt överföra Gustav Mahlers toner till skriftspråk.
”Nattens fågel & den nya dagen” är inte en bok som tjänar på att sträckläsas. Den avnjutes bäst i små doser, gärna just innan man slår på en Mahlersymfoni och därmed tillåts lyssna med nya öron och nya reflektioner till hands.
Snarare än att värdera och sätta på plats syftar Carl-Johan Malmbergs essäer till att låsa upp, att se det enskilda och unika i varje symfoni. Inte hur de står sig mot varandra utan vad som är dess individuella, inneboende mening.
Detta förklarar han själv bra i bokens förord: ”Min bok är inget försvarstal för symfonierna – det behövs inte i en tid då de tillsammans med Beethoven är de mest framförda i konsertsammanhang världen över och de mest inspelade på skiva.”
I och med detta sätter också Carl-Johan Malmberg en kritisk standard som ligger långt över den gängse åsiktsnarcissismen som i så hög grad präglar konsumtionskritiken av i dag.
Carl-Johan Malmberg är inte predikande, slår inte fast några ovedersägliga sanningar. Boken är reflekterande, men med stor skärpa. Blandande biografiska aspekter av Mahlers liv med egna, välslipade reflektioner, ger Carl-Johan Malmberg intrycket av både entusiast, kritiker och biografitecknare.
Jag gillar väldigt mycket att Carl-Johan Malmberg ifrågasätter generaliserade värderingar kring vissa av Mahlers verk, exempelvis tredje symfonin och sjätte symfonin. Den tidigare, generellt omnämnd som Mahlers mest banala verk, ser Carl-Johan Malmberg komplexitet i. Den senare, ofta sett som Mahlers mörkaste verk ser Carl-Johan Malmberg ljus i.
Inte ursäktande, men med en omvärderande hållning grundad i stor lyssnarreflektion äger han både kunskapen och känsligheten för att med trovärdighet gå emot gängse uppfattningar.
”Nattens fågel & den nya dagen” är en välskriven och känslig bok, främst lämpad för redan introducerade till Gustav Mahlers musikaliska värld. Men boken äger även behållning för den som vill börja nästla sig in i denna komplexa kompositörs banbrytande musik.
Med sina tips på bra inspelningar ger Carl-Johan Malmberg också ovärderlig hjälp till lyssnare som har svårt att orientera sig bland det enorma utbud av inspelningar som finns av Mahlers musik, varav många saknar den känslighet och prestation som varje givet musikaliskt verk fordrar av sin uttolkare.