Barockbetonad orgelkonsert

Medverkande: Lars Sjöstedt, Gary Verkade.Plats: Norrfjärdens kyrka.Publik: Cirka 20 personer.

Lars Sjöstedt (bilden) framförde tillsammans med Gary Verkade barockstycken på orgel.

Lars Sjöstedt (bilden) framförde tillsammans med Gary Verkade barockstycken på orgel.

Foto: Erik Westergren

Festspelen2014-06-17 23:22
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Orgelkonsert

Inför måndagens orgelkonsert i Norrfjärdens kyrka beskriver Lars Sjöstedt den replikerade 1600-talsorgeln som ”klangstark, med bjärta toner”.

Beskrivningen är helt riktig, och just därför passar sig orgeln i mitt tycke bra för det konsertprogram man satt upp.

Med stycken av bland andra Georg Böhm, Diederich Buxtehude och Georg Muffat har man fokuserat på barockens tonsättare och orgelmusik.

Både Lars Sjöstedt och Gary Verkade gör ett bra jobb. Gary Verkade inleder med stycken av Georg Böhm (”Preludium, fuga och postludium i G-moll”) och Diederich Buxtehud (”Preludium i G-moll”).

Det senare är ett svårspelat stycke, och Gary Verkade spelar strålande. De tunga ackorden ringer starkt i tegelkyrkan, de högre tonerna i orgelns mellanregister blir mastodonta.

Akustiken i den spartanskt inredda 1960-talskyrkan hjälper gärna till på vägen.

Lars Sjöstedt står för programmets andra del.Georg Muffats stycke ”Toccata Septima” ur ”Apparatus musico-organisticus” porlar glättigt ur den stora orgeln och de snabba partierna sitter klockrent både tonmässigt och rytmiskt.

Det avslutande stycket ”Was Gott tut, das ist wohlgetan, pro Organo pleno”, komponerat av Bachs elev Johann Ludwig Krebs och utgörande programmets yngsta stycke, är enligt mig också programmets mest spännande.

Mystiskt och med för barockmusiken nyskapande melodier, harmonier och kontraster märks det att Krebs levde i barockmusikens slutskede.

Lars Sjöstedt återger det livet med sitt väl utförda orgelspel.