"Spökjakt" möter "Mysteriet på Greveholm"

Joakim Lundells hafsverk "Canceled" ställer frågan om hur långt influerare är beredda att gå i jakten på innehåll.

"Spökjakt" möter "Mysteriet på Greveholm" i influerarskräckisen "Canceled" om den vårdslösa jakten på innehåll. Dessvärre är Joakim Lundells nya skräckfilm betydligt sämre än fjolårets publiksuccé "Feed".

Recension2023-08-24 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skräck

Titel: Canceled

Visas på: Bio

I rollerna: Vincent Grahl, Fanny Klefelt, Emma Valev

Regi: Oskar Mellander

Speltid: 93 min

Betyg: 2

Det har bara gått tio månader sedan Joakim Lundell gjorde sin långfilmsdebut som producent med publiksuccén "Feed". Nu är han tillbaka med "Canceled". Återigen ligger handlingen nära Lundell själv och kretsar kring ett gäng influerare. Men den här gången är premissen desto mer bekant i form av en fiktiv version av Lundells nedlagda tv-program "Spökjakt".

Efter att ha kryddat sina Youtube-videos om det övernaturliga lite väl mycket blir Alex (Vincent Grahl) avstängd från sociala medier. För att vinna tillbaka sitt rykte och sina följare tar han med sig sitt team till en övergiven herrgård för att hitta riktiga spöken. Men gruppen är inte alls förberedda på vad de möter där.

Joakim Lundell vill diskutera den samtida och alltmer vårdslösa jakten på innehåll till varje pris. Inspirationen till filmen kom bland annat från Margaux Dietz-skandalen från förra året, då influeraren filmade en medvetslös man och lade upp det på sin Youtube-kanal. Det är en intressant tanke, särskilt eftersom Lundell själv inte har varit främmande för skandaler. Men inte mycket mer än så.

Att hela processen från idé till premiär har tagit ynka tio månader blir smärtsamt tydligt i det bristfälliga utförandet. Det är en väl uppenbar intrig, som på något sätt ändå framstår som ofullständig. Handlingen förklaras i den klumpiga dialogen i stället för att gestaltas, samtidigt som karaktärernas lösa relationer till varandra och deras motiv till att följa med på resan är högst oklara. Luckorna i intrigen är så många att man gång på gång ramlar ur filmen.

Tack vare billiga tricks, som en absurd mängd "jump scares" och överdramatiserad musiksättning, lyckas filmen bibehålla spänningen. Men trots prioriteringen av effekt över intrig fegar den ofta ur när den gärna hade kunnat gå längre. Även här är det manuset (Paolo Vacirca och Henry Stenberg) som brister i att vrida upp intensiteten. När samma berättartekniska grepp används gång på gång blir de till slut effektlösa. Efter en timme fylld av upprepningar vecklas filmens upplösning äntligen ut. Det är synd att allt packas in i den sista kvarten.

"Canceled" är klart sämre än "Feed" – en lättsmält och stundtals kittlande film utan substans. Resultatet är en vuxnare version av "Mysteriet på Greveholm".