Det här med krogshower är från början djävulens påhitt. Ett sätt att motarbeta evolutionen genom att låta den naturligt utfasade musiken spöka för oss levande under trerättersmiddagar. Långt efter att karriärerna begravts har föredettingar lockat mängder av (mer eller mindre) fulla åskådare till huvudstadens krogar för att skråla och minnas tillbaka.
Även om många uppståndelser flyttat till "Så mycket bättre" de senaste åren började jag misstänka att det är pensionspengen som skulle säkras när Bo Kaspers Orkester mjölkat Göteborg, Stockholm och nu resten av landet på publik då "berättelser varvas med låtar från bandets karriär".
Men under fredagskvällen i Coop Norrbotten Arena visar det 25-årsjubilerande bandet att det här omöjligt kan vara en slutstation. Djävulen är besegrad – även en show på en krog kan vara högtaktuell och högklassig.
Pippi Långstrump sa "jag är ett barn och det här är mitt hem – alltså ett barnhem" och för att använda logiken från Villekulla så kan vi konstatera att vi är i en arena och det här är en show – alltså en arenashow.
"Allt ljus på oss" heter den (en blinkning till låttiteln "Allt ljus på mig") och det är inte lite ljus heller. Jag är förvånad över att det finns lediga parkeringsplatser på arenan efter att alla långtradare med LED-skärmar, stora scenmoduler och lampor parkerat i Luleå.
Redan från start överrumplas jag av proffsigheten och den storslagna produktionen.
Innehållet må vara anpassat för en krogshow, men det här är alldelens för bra för krogen – det är mycket större än så. Vi får se både trumset och orgel (alias "husvagnen från pisshelvetet") glida över scenen, det är snygga digitala dekorer, publikvandringar och klädbyten.
Förutom ljusshowen och det maffiga ljudet som bandet (förstärkt av två blås, en gitarr och en percussion) åstadkommer är Bo Sundströms mellansnack den stora behållningen. Anders Lundins manus behandlas perfekt av sångaren som dessutom passar på att ösa på med publikfrieri i form av Delfinen-snack, hångel på Bergnäset och mängder av "Pite" och "Lule" insprängt i pratet.
Däremot är arenan för stor för publikunderlaget och vissa av låtarna. Många låtar är långt ifrån arenamässiga (typ ”Ta in på hotell” och "Ett och noll") och stora delar av långsidorna är väldigt glesbefolkade vilket påverkar inramningen massor.
Det gör att föreställningen tappar fart efter drygt en timme och hits som "Utan dig", "Vacker ikväll" och "Håll ut" förtjänar en bättre inramning än en ishall utan tryck.
"Allt ljus på oss" är den bästa krogshowen du kan se, men innehållet gör sig inte rättvisa i denna miljö. Bo Sundström säger att det är roligare att dansa än att inte dansa, jag säger att det är roligare att dansa på krogen än i Delfinen.