Deckare i Piteåmiljö dras med flera barnsjukdomar

Piteås deckarduo Åström & Sandlund följer upp kriminalromansdebuten med en ny bok om Sofia Winter. Trots spännande atmosfär dras "Slumra in" med flera barnsjukdomar.

Anette Sandlund och Sara Åström släpper sin andra kriminalare med Sofia Winter i huvudrollen. "Slumra in" utspelar sig i Piteå där en synbar självmordsvåg bland ungdomar får huvudkaraktären att fatta misstankar.

Recension2021-10-26 15:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Recension

Genre: Kriminalroman

Titel: Slumra in

Författare: Åström & Sandlund

Förlag: Bokfabriken

När en tonåring dör efter ett fall från Pitsundsbron kopplas den före detta läraren Sofia Winter och hennes kollegor på Piteåpolisens nystartade enhet Speciella Insatser för Barn (SIB) in för att utreda händelsen. Trots att dödsfallet ser ut som ett självmord anar Sofia oråd. Samtidigt börjar den unge Jordan få märkliga meddelanden, både från den populära tjejen han trånar efter, men även från en anonym och hotfull person. Vem är det som spelar ett spel med honom? Och varför tar flera ungdomar i Piteå livet av sig utan synbar anledning?

Deckarduon Sara Åström och Anette Sandlund är tillbaka med en ny kriminalroman om läraren och utredaren Sofia Winter. ”Slumra in” är en fristående uppföljare till debuten ”Vid skogens slut”, där en illasinnad ekokult stod i handlingens centrum.

Som Piteåbo är det roligt att läsa Åström & Sandlund. Genom att undvika de slitna norrlandsklyschorna och istället fokusera på en modern vardagsmiljö framträder ett Piteå som en Piteåbo kan känna igen. Trots att lokala miljöer inte nödvändigtvis gör en bra bok är det uppfriskande att se Piteå agera fond för en mörk kriminalintrig. Åström & Sandlund hittar också den hotfulla stämning som ger både atmosfär och egg till bokens spänningspartier.

Dessvärre räcker inte detta för att dölja de brister som ”Slumra in” dras med. Bokens inledning är överdrivet seg och det tar över 100 sidor innan berättelsen kommer igång. Dialogerna känns ofta styltiga och karaktärernas reaktioner överdrivna. Trots att författarna undviker norrlandsklyschorna lyckas de sämre med andra fallgropar som kriminalromaner ofta dras med. Varför måste exempelvis så många kriminalare med kvinnliga huvudkaraktärer innehålla ett ligg efter blöt utekväll som får dramatiska konsekvenser för handlingen? Och varför måste det alltid finnas en kollega som beskyddar en misstänkt? Inte heller lyckas författarna ta tillvara på det originella i att låta en lärare spela huvudrollen i en kriminalroman. Istället springer Sofia och hennes kollegor runt och gör precis det arbete som vanligtvis tillskrivs polisen. Med vilken legitimitet, frågar man sig.

Piteå förtjänar en återkommande deckarserie och Åström & Sandlund är goda kandidater till att fylla rollen som författare, men då måste också barnsjukdomarna skrivas bort.