Dyr Beatlestolkning i ovanlig gitarrkonsert

KAMMARORKESTER.

Gitarristen Göran Söllscher är gästsolist hos Norrbottens Kammarorkester som under den pågående turnén dirigeras av Tobias Ringborg. Han har lämnat sin violin hemma denna gång, annars brukar han spela och dirigera samtidigt.

Gitarristen Göran Söllscher är gästsolist hos Norrbottens Kammarorkester som under den pågående turnén dirigeras av Tobias Ringborg. Han har lämnat sin violin hemma denna gång, annars brukar han spela och dirigera samtidigt.

Foto: Simon Berggren

PITEÅh2008-04-15 07:44
De tre gästande musikerna under den långa turnén som startade i Korpilombolo i går, brukar alla besöka Norrbotten med jämna mellanrum.
Tobias Ringborg agerade både violinist och dirigent vid förra årets turné med kammarorkestern.
- Det gjorde sådant intryck att det bidragit till att turnén går till hela sju orter, med avslutning i Älvsbyn och Piteå lördag-söndag, säger tror producenten Shauna Adams.
Att en världsberömd gitarrsolist med hela 19 skivinspelningar bakom sig följer med på färden lockar naturligtvis också.
- Göran Söllscher har publik i olika åldrar som kanske inte vanligtvis lyssnar på klassisk musik, säger hon.
Svårt och dyrt
Gitarristen är känd för sin genreöverskridande repertoar och har gett ut två skivor med Beatlestolkningar.
- Att få tillstånd att arrangera om Beatles musik var svårt och dyrt. George Harrison skulle personligen godkänna allt och han var försvunnen i Indien. Till slut gick det, säger Göran Söllscher.
Han har valt musik i den andan för det aktuella konsertprogrammet. Leo Brouwer har skrivit ett beställningsverk för en japansk gitarrist och stråkar, byggt på sju Beatleslåtar.
- Det var svårt att hitta noterna eftersom stycket inte spelas så ofta. Jag ringde Leo Brouwer och han sa att jag kunde hyra noterna från ett bolag i Italien.
Göran Söllscher är övertygad om att Leo Brouwer, som också är gitarrist, älskar Beatles musik lika mycket som han själv.
- Annars skulle han aldrig ha skrivit det här. Man hör att Beatles är grunden, samtidigt spetsar han till musiken på ett kul sätt.
- Beatles producent George Martin har hört när jag spelar stycket och det är med på samma skiva som hans gitarrkonsert, som jag uruppförde, förklarar Göran Söllscher för Tobias Ringborg som hela tiden trott att Brouwer skrivit "From Yesterday to Penny Lane" direkt för honom.
Svensk sorgemusik
Programmets första musikstycke har orkesterchefen Kjell Englund och konstnärlige ledaren Petter Sundkvist valt.
- Petter har spelat in Ture Rangströms "Divertemento Elegiaco" på skiva med Svenska Kammarorkestern, så jag tror det är därför de valde det. Det glädjer mig, för jag tycker alltid det är roligt att spela svensk musik. De flesta av mina skivinspelningar är av svenska kompositörer, säger Tobias Ringborg .
Han beskrivet stycket som både mäktigt och okonventionellt och tillägger att det är sorgesam, djup och tung musik. Det avslutande stora verket i programmet har han valt själv: Brahms stråksextett i G-dur, arrangerat för orkester av Kurt Atterberg.
- Jag hörde arrangemanget på skiva med Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan och blev helt betagen i idén att spela den i en normalstor stråkorkester för klangens skull.
Göran Söllscher föddes i Växjö 1955, växte upp i Kalmar och är numera bosatt i Vitemölla, ett fiskeläge med 84 invånare utanför Kivik i östra Skåne som han beskirver som lugnt och skönt. 1982 gjorde han sitt första gästspel längs hela Norrlandskusten och vidare till Kiruna, med dåvarande Umeå Sinfonietta.
- Sedan dess har jag ofta längtat hit och jagb har varit här många gånger. I mitten på 90-talet turnerade jag med Norrbottens Kammarorkester och så har jag gjort solokonserter och varit gästlärare på musikhögskolan, säger Göran Söllscher.
Kastanjett-shopping
Han ska även spela en fandango av Luigi Boccherini, som precis som Brahms-stycket är skrivet för en mycket mindre stråkbesättning.
- För någon månad sedan gjorde jag den med Musica Vitae i Växjö för första gången och det ska bli kul att spela den med en lite större orkester och en barockspecialist på kastanjetter, säger Göran Söllscher.
Han syftar på sin berömda musikerkollega Knut Erik Sundqvist som bor i Harstad i Norge.
- Jag tror han tilltalas av att vi spelar på små orter i norr, säger Shauna Adams som svar på frågan varför en musiker som kan välja mellan internationella scener väljer norrbottniska kyrkor, Folkets hus och konsertsalar.
- Jag tror han kommer för att det här är en bra orkester, kontrar Göran Söllscher.
Norrmannen i fråga kan själv inte kommentera detta, eftersom han under presskonferensen är ute på stan och köper - just det - fler kastanjetter.
- Vi märkte att det behövdes fler instrument till den här flamencon från 1700-talet, säger Tobias Ringborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!