Att Eva Ziggy Berglund är med i en performancegrupp verkar självklart när hon berättar om sin konst och om utställningen som har vernissage i morgon. Den är långt ifrån färdig när PT träffar henne, men fler och fler skulpturer i brons, keramik, sten, betong, bronsacrystal med mera, fyller konsthallens golv.
Hon säger att varje material ska få en egen sektion. Det blir även en djungel med levande djungelväxter och en väns virkade saker i kombination med hennes egna vaser, samt en krokivägg. (Med kroki menas snabbtecknad skiss efter levande modell).
- Krokiväggen blir ett bra kompelement till alla skulpturer. Jag har alltid målat och tecknat, men redan på Konstfack kändes det naturligare för mig att hålla på med ett mera fysiskt skapande.
- När jag tecknar tittar jag alltid på form och jag gör det för att öva upp mitt seende när jag skulpterar. Jag målar på skulpturerna ibland, men har inte samma behov av måleri som att till exempel att jobba med lera, säger Eva Ziggy Berglund.
Italienskt marmorbrott
Detta behov blev inte minst uppenbarat efter sommarens symposium vid ett marmorbrott i Carrara, där hon under tre månader högg sten tillsammans med sex andra konstnärer från Norge och Sverige.
- Sedan hade vi utställning på svenska institutet i Rom nu i oktober. Stora grejer som fortfarande är kvar i Italien.
En av de "stora grejerna" högg hon i själva bergväggen, med en mindre skulptur hon gjort som förlaga. Den föreställer hennes mammas vilande ansikte, en tidigare aktiv mamma som blivit gammal och trött.
- När jag såg bergväggen på avstånd, tyckte jag att vägarna som gick där liknade fårorna i mammas ansikte, säger hon och visar en bild på hur det blev.
Lärjunge hos en mästare
Eva Ziggy Berglund började arbeta med sten för fem år sedan, i samband med att hon och stenhuggaren John-Erik Berg åkte till en studio i Italien.
- När jag gick på konstfack för 20 år sedan var jag där första gången och jag var nyfiken på om studion var kvar. Och det var den! John-Erik Berg har lärt mig allt om sten och jag brukar jobba med det vid stenhuggeriet i Överammer Jämtland.
- I Stockholm är det svårt att hitta någon lämplig plats på grund av att det låter mycket och dammar massor. I början högg jag för hand, men nu använder jag tryckluftsverktyg, säger Eva Ziggy Berglund.
Nya material
Apropå hemstaden är hennes nästa stora uppdrag att förse biljetthallen vid tunnelbanestationen i Hornstull med sin konst.
- Det ska vara klart 2013 och min idé bygger på fragment. Jag kommer att använda mig av ett nytt material som man kan luras med, bronsacrystal. Det ser ut som brons, men är ett starkt plastmaterial.
För Eva Ziggy Berglund är silikon också ett nytt material i skapandet.
- När jag byggde upp en scen på Teater Giljotin för den performancegrupp jag är med i, använde jag mig mycket av silikon.
- Tidigare har jag bara använt det till formtagning, nu har jag jobbat vidare med materialet och börjat gjuta in saker i det.
Regnskogsinspiration
En del av den konst Eva Ziggy Berglund nu ställer ut i Piteå har hon visat förut, annat inte. Somligt kallar hon "experiment från den senaste månaden". Annat, som den djungel hon tänkt sig, beskriver hon mera precist:
- På en mässa såg jag regnskogsväxter och jag blev så förtjust att jag började göra keramikkrukor som är inspirerade av dem. Jag har försökt hålla riktiga djungelväxter vid liv och har med mig den enda som överlevt, så jag hoppas att någon blomsterhandlare här har sådana växter.
- På djungelväggen ska min kompis Cecilia Björsells virkade saker också vara med, jag har fått låna dem.
-Och så ska det hänga silikonskulpturer i djungeln.