Vernissage för Annas välkända bokbilder

När Anna Bengtsson började på konstfack hade hon med sig ett stort intresse för text, litteratur och böcker - och lusten att arbeta med bilder förstås. Men att hon skulle kombinera det skönlitterära intresset med bildskapandet och börja författa och illustrera barnböcker var inte alls självklart.

Originalteckningarna till Anna Bengtssons första bilderbok för vuxna, "Du ska vara spännande och varm" (Alfabeta)  är med i utställningen.

Originalteckningarna till Anna Bengtssons första bilderbok för vuxna, "Du ska vara spännande och varm" (Alfabeta) är med i utställningen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2010-10-02 06:00
Anna Bengtsson föreställde sig att hon mot sin vilja skulle hamna i reklambranschen om hon satsade på illustrationer.
Så blev det inte, hon är en av våra mest kända barnboksförfattare och barnboksillustratörer - och 2008 kom en bilderbok för vuxna: "Du ska vara spännande och varm".
Text och bild samspelar
Sammanlagt har Anna Bengtsson författat och illustrerat ett tiotal egna barnböcker och 20 i samarbete med andra författare. Eftersom hon på senare tid allt mer börjat arbeta med dataprogrammet photoshop är hon av bara farten också grafisk formgivare åt sitt eget material.
- Jag har alltid tyckt att samspelet mellan text och bild är spännande.
- Under utbildningen fick jag en bredare syn på hur jag skulle kunna jobba med det och då blev det barnböcker, för det finns inte så många möjligheter om man vill jobba med skönlitterära bilder, säger Anna Bengtsson.
Tidigare har hon i Norrbotten ställt ut i Jokkmokk och Luleå och båda orterna återvänder hon till i november. I konsthallen i Piteå stadsbibliotek visar hon många originalmålningar, några kopior, och en form av grafiska blad som hon ägnat sig allt mer åt på senare tid: digitala utskrifter av gouachemålningar.
Animerad film
De hon visar i Piteå är inte gjorda som illustrationer, utan är en fortsättning på ett fågelboksprojekt med ljudhärmande text i samarbete med Joar Tiberg, som inspirerade till en fortsättning.
- Jag har målat fåglar som finns i Björkhagen där jag bor för att jag tycker fågelboksarbetet var så roligt. Det var bara tursamt att det råkade komma utställningsförfrågningar samtidigt så att jag kan visa bilderna.
Ofta arbetar Anna Bengtsson med projekt där hon varierar ett och samma tema, till exempel tre böcker som handlar om myror på vetenskaplig expedition. En av dem, "Bollongexpeditionen", gjorde hon till en animerad film som visades på bio 2003.
- Jag har roat mig mycket med myrprojektet, som kom till för att jag blev så tagen av den expeditionslitteratur jag läst.
- Sådana böcker innehåller mycket om människor som drivs till sitt yttersta och man hittar humor, sorg och starka känslor i umbärandena, säger Anna Bengtsson.
Att vända på perspektiven, till exempel att som i myrprojektet skildra världen ur småkryps synvinkel, är något hon ofta återkommer till. Hon är noga med att göra efterforskningar om fakta och historik kring det hon ska skildra, men säger att mottagarens lärande inte alls behöver vara huvudsaken.
- Jag är ute efter att kommunicera med både barn och vuxna. Naturligtvis gör det inget om läsarna lär sig något, men jag tycker inte att alla böcker måste ha en pedagogisk inriktning för det.
Kraftigare klanger
Genom åren har hon använt olika vattenbaserade metoder i sitt måleri, mest äggoljetempera och akryl, men just nu är det den täckande vattenfärgen gouache som gäller.
- Akvarell har jag nästan inte alls använt, men mycket av det jag gjort ser ut som transparenta akvareller. Gouache ger en lite mer mättad färg, det är lätt att få kraftfulla färgklanger, så när jag började med det blev de glada på mitt förlag.
- De har tyckt att jag gör för murriga färger, men jag tror att barn mycket väl kan fastna för annat än klara, glada färger. Det vore ju tråkigt om man som barnboksillustratör inte skulle kunna använda jordfärger, säger Anna Bengtsson.
På sin hemsida har hon lagt ut bilder och texter om hur arbetet med nästa bok växer fram. Handlingen utspelar sig i en frisersalong som huvudpersonens mamma äger och Anna Bengtsson står för både text och bild. Salongmiljöns sociala liv har länge fascinerat henne, säger hon.
- För första gången i ett bokprojekt har jag inte bildoriginalen på papper. Jag har arbetat med olika strukturer som jag tecknat och målat för hand, för att sedan scanna in dem och göra allt annat arbete i datorn.
- Jag har upptäckt att det är enkelt att skissa i photoshop med ett digitalt ritbord. Att kunna jobba i flera lager samtidigt känns kreativt och det är lätt att experimentera med hur text och bild ska kommunicera.
- Betydelsen kan ju bli olika beroende på radbrytningar till exempel, säger Anna Bengtsson.
Försäljningsstrategi
Hon har utarbetat en gångbar metod för att få förlaget att nappa på hennes idéer:
- Jag gör hela boken som en bildskiss med ganska färdiga uppslag, där både texten och den tillhörande bildvärlden är med.
- Trots att jag är inarbetad på mitt förlag och mina böcker börjat sälja bättre på senare år, märker jag att hållningen är hårdare nu när tiderna är svåra för förlagsbranschen. Jag måste sälja in mina projekt på ett annat sätt än förut och då är det bra om helheten är klar, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!