Växande förlag med säte i Piteå

Göran Carlson är en inbiten Pitebo och riskkapitalist med världsomspännande verksamhet, som på senare tid investerat sjusiffriga belopp i vad som faktiskt kan betraktas som en kulturgärning. Det handlar om klassisk litteratur – något så udda och svårsålt att han själv är förvånad över hur mycket han brinner för det.

Göran Carlson äger Svenska ljud classica tillsammans med skådespelarna Krister Henriksson Johan Rabaeus, och Katarina Ewerlöf.

Göran Carlson äger Svenska ljud classica tillsammans med skådespelarna Krister Henriksson Johan Rabaeus, och Katarina Ewerlöf.

Foto: Robert Wangeby

PITEÅ2014-09-01 17:38

För första gången är Göran Carlson majoritetsägare i det företag han driver. Förlaget Svenska ljud classica ger ut ljudböcker med kända skådespelare som läser litterära klassiker, det vill säga böcker som levt vidare i mer än 70 år så att upphovsrätten inte utgör ett hinder.

– Med åren har jag blivit otroligt kräsen när jag väljer vad jag ska ge mig in i. Det här är det absolut roligaste jag har gjort, så det gör ingenting att det kommer att ta lång tid att få tillbaka pengarna.

– Vi lanserar nya titlar varje vecka, så nu finns ett hyfsat stort förlag i Piteå, säger han.

Hasse å Tage

För att börja från början är Svenska ljud namnet på den skivetikett som ingick i aktiebolaget AB Svenska ord, ett samarbete mellan Tage Danielsson och Hasse Alfredson som Patent- och registreringsverket noterade 1961. Båda var överens om att när någon av dem gick bort skulle Svenska ord avvecklas, vilket skedde 1985. Men Hasse Alfredson behöll skivetiketten, under vilken allt han gjort bedrivits.

– Hasse och en kompis till mig, skådespelaren Gerhard Hoberstorfer på Stockholms stadsteater, kör mycket bil och båda gillar ljudböcker. En dag diskuterade de utbudet som finns på bensinmackarna. Bara skräp tyckte de, de ville ha klassiska verk.

– De fattade att ingen annan vill ge ut sånt eftersom klassiker säljer för lite för att det ska löna sig, så 2008 bildade de avknoppningen Svenska ljud classica.

– De producerade och gav ut tio titlar. De sålde kanske 2000 exemplar och när de insåg att marknaden var för liten för att de skulle kunna fortsätta kom jag in i bilden, säger Göran Carlson.

Såg framtidsraket

Han pekar mot den långa smala korridor man måste passera för att nå hans kontor, som finns i en byggnad på Klubbgärdet. Längs ena väggen är den återstående upplagan av de första cd-böckerna lagrade, närmare bestämt 15300 exemplar. Göran Carlsson tror inte att cd-inspelningar är helt ute – och inte pappersböcker heller för den delen.

– Jag tror att marknadsfördelningen mellan skivor och digitalt blir 40/60. Det finns en poäng med att låta klassiker synas i bokhyllan och jag måste ju intala mig att lagret går att sälja!

– Dessutom ritar Per Åhlin alla våra omslag, säger Göran Carlson och syftar på animatören och bildmakaren som bland annat är Karl-Bertil Jonssons skapare.

Delar på vinsten

Samtidigt som Göran Carlson köpte minoritetsandelar i tv-produktionsbolaget Frekvens för tre-fyra år sedan (sålda i somras), involverades han i Svenska ljud.

– Jag visste att det fanns sätt att producera ljudböckerna mycket billigare och såg en flerstegsraket framför mig.

Först började Göran Carlson att räkna: Normalt kostar en ljudbok 150000 kronor att producera, varav en tredjedel går till inläsaren och till författararvode. En tredjedel går till studion som producerar inspelningen och resten till att pressa de fysiska skivorna.

– Om vi bara ger ut digitalt blir kostnaden lägre. Produktionen görs billigare med en partner som jag känner sedan tidigare.

– Skådespelarna får antingen köpa in sig i bolaget eller gå med på ett lågt arvode för att istället dela på vinsten.

Sedan gällde det att hitta rätt människor att samarbeta med.

– Hasse Alfredson har helt dragit sig tillbaka med ålderns rätt, men jag frågade hans söner Tomas och Daniel och adoptivdottern Sofi om de ville vara med och försöka få fjutt på förlaget.

– De funderade men kom fram till att de inte har tid, så jag köpte ut dem. Deras aktieandel sålde jag till Johan Rabaeus, Katarina Ewerlöf, och Krister Henriksson. En rad skådespelare ville vara med, men de här kände jag sedan tidigare. Nästa inläsare vi samarbetar med är Björn Granat och Cecilia Nilsson.

För närvarande har Svenska ljud classica gett ut 70 titlar på cd och 80 som e-böcker.

Förra året gjordes fem nya produktioner och i år köptes 53 färdigproducerade ljudböcker och 82 e-böcker in, alla klassiska titlar.

Kreativt experiment

Det pågår också avtalsdiskussioner om att få ge ut 500 engelska, tyska och franska titlar i Sverige, samt att själva få tillstånd att arbeta mer utomlands.

– Vi siktar på det, men affären är inte klar. Allt ska kopplas till Piteå, det är mycket mysigare att bo här än i Stockholm och jag tänker inte flytta. De kronor som ibland blir över spenderar jag hellre här än någon annanstans, säger Göran Carlson och tillägger:

– Det känns bra att för första gången ha aktiemajoriteten, för jag vill ha koll på just det här förlaget. Det kommer att finnas i min lilla bolagsfamilj ett bra tag framöver.

Kan du mera konkret beskriva vad det är som är så roligt med förlaget?

–  Att experimentera med den här produkten och hitta nya distributionsvägar, till exempel genom reseföretag eller veckotidningar. Det är en kreativ process som jag gillar.

–Och jag älskar klassiker men är en kräsen lyssnare. Det tror jag förresten många är, så istället för att bara lyfta fram titlarna lyfter vi också fram dem som läser, vilket är lika viktigt.

– Om allt går i lås ger vi ut 130 titlar på ett och samma år, det vet jag inget annat svenskt förlag som gör, säger Göran Carlson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!