György Ligetis trio för violin, horn och piano, som tituleras just "Hommage à Johannes Brahms", är enligt musikerna i princip omöjligt att spela på grund av sin svårighetsgrad och samtidigt så rörande att "den känns genom märg och ben" som Sören Hermansson uttrycker det.
- Jag brukar känna mig helt utmattad efteråt. Ligeti lämnade öppet för tolkningar men jag tror att det hela handlar om Auschwitz. Jag erkänner villigt att jag väntat med att spela stycket tills för bara något år sedan, så svårt och svart tycker jag att det är, säger den internationellt uppskattade valthornisten som uruppfört uppemot 35 verk skrivna direkt för honom.
- Ja, man blir helt rörd, håller pianisten Mårten Landström med om.
Bladvändare
György Ligeti föddes i Ungern 1923 och fick Polarpriset två år före sin död 2006. Brahmshyllningen skrevs efter andra världskriget för valthornisten Hermann Bauman som hade ensamrätt på det i flera år, enligt Sören Hermansson.
- Stycket är så sammansatt att inte bara pianisten utan hela trion måste ha bladvändare.
-Jag ska i alla fall ha det, säger violinisten Christian Svarfvar och får en bekräftande nick av Mårten landström.
Men Sören Hermansson tänker försöka sig på att spela ur minnet, åtminstone under kvällens konsert i Älvsbyn.
- Om det går bra fortsätter jag så även under de två andra konserterna. Vi får se, säger han och påminner om Ligetis starka koppling till Sverige.
Bland annat bodde han i landet några år och undervisade vid Kungliga musikhögskolan. Det är till exempel förklaringen till att urpremiären av hans opera "Le Grande Macabre" ("Den stora makabern") hade urpremiär i Stockholm 1978.
- Jag var där och det var en fantastisk upplevelse, säger Sören Hermansson.
Publikt program
Ligetis hyllning kombineras i turnéprogrammet med olika sidor av Brahms eget komponerande, samt den österrikiska visionären Anton Weberns (1883-1945) "Sats för stråktrio" och svensken Anders Eliassons "Fantasi för sex instrument".
Om Brahms trio för klarinett, cello och piano, säger klarinettisten Robert Ek:
- Det är härligt att det finns ett sånt verk i klarinettrepertoaren. Alla flöjtister brukar vara avundsjuka!
Mårten Landström har till uppgift att binda ihop programmet med ett par pianostycken av Brahms: "Intermezzo i e-moll" respektive "Intermezzo i E-dur" ur "Fantasier för piano".
- Vi har ju jobbat med Sören flera gånger i Piteå kammaropera och länge tänkt att det skulle vara kul att göra ett kammarmusikaliskt program tillsammans. Vi är nöjda med vad vi kommit fram till, det finns en fin koppling mellan Ligetis och Brahms, säger Robert Ek.
- Ja, det här känns som ett program som kommer att gå hem hos publiken, säger Mårten Landström som i likhet med de övriga blev förvånad över att det inte blir någon konsert i Piteå den här gången.
- Det är synd, men ingen arrangör nappade. Förhoppningsvis blir det en ändring i framtiden så att både Piteå och Luleå, och helst även Stockholm, får vara en fast grund för vår konsertverksamhet. Sedan kan vi planera våra turnéer utifrån det. Att vi själva ska en massa ägna tid åt att hitta konsertarrangörer är inte riktigt rimligt, säger Robert Ek.
Venezuela väntar
För övrigt är världsvane Sören Hermansson på väg till engagemang i Venezuela inom kort.
-Där har jag aldrig varit. Jag blev tillfrågad och tackade ja, konstaterar han.
Här kommer Polarpriset in i bilden igen. 2009 tilldelades det den venezuanske dirigenten, kompositören och ekonomen José Antonio Abreu, skapare av den statligt finansierade musikutbildningen för barn och unga, El Sistema.