Tangofest med Geir och Neo

Med ett uruppförande samt en helgjuten svit av tangons uttrycksformer genom decennierna, åker Norrbotten Neo på turné i veckan. Gästsolist är accordeonisten Geir Draugsvoll, som räknas till en av världens främsta på instrumentet. Senast han spelade i länet var under Lapplands Festspel i Arjeplog på 90-talet.

Piteå2009-02-25 07:44
Geir Draugsvolls konserter brukar beskrivas med superlativer i stil med "chockerande sensationella" av kritikerna, vad, var, och med vem han än spelar.
Han är född i Voss, inte långt från Bergen i Norge. En skidort känd för sin folkmusik och sin jazzfestival och för att det var där Ingemar Stenmark slog igenom.  
Utveckling mot klassiskt
Den folkmusikaliska traditionen utvecklades till klassisk tradition ganska fort, enligt Geir Draugsvoll:
-På 70-talet var min gamla lärare på kurs hos gurun Mogens
Ellegaard på Framnäs folkhögskola och efter det började han undervisa på klassiskt accordeon.
-En lokal kompositör var också med och han blev så imponerad av omgivningarna här att han skrev "Piteåsviten". Den har jag spelat många gånger, men det var säkert minst 25 år sedan sist, säger Geir Draugsvoll.
Det visar sig att han har fler anknytningar till Norrbotten än Lapplands Festspel och Framnäs. Nämligen professorn i komposition vid musikhögskolan i Piteå och en tonsättare som gästade Festspel i Pite älvdal för några år sedan med en specialskriven motorkonsert.
- För det mesta spelar jag nutida musik. Det skrivs väldigt mycket för accordeon, fast kanske inte just i Sverige. Men Jan Sandström har skrivit för mig, liksom Staffan Mossenmark och några till.
Paris och Köpenhamn
När det blev dags för universitetsstudier i musik hamnade Geir Draugsvoll själv hos Mogens Ellegaard, som var professor vid Kungliga musikhögskolan i Danmark. Efter fortsatta studier i Paris återvände han till Köpenhamn, där han nu bott i 23 år och verkar som lektor på universitetet. I fem år var han även gästprofessor i Österrike.
Han uppskattar att han spelar omkring 50 procent av sina konserter inom Norden och lika många i övriga Europa och världen. Närmast kommer han från en stiliserad tangovecka i Amsterdam och till hösten bär det av till Buenos Aires för att spela Stravinskij, dock inte tango.
Det nu aktuella turnéprogrammet inleds med "Revolt i grönska" som Britta Byström skrivit direkt för Norrbotten Neo, den övriga tiden blir det tango för nästan hela slanten. Uruppförandet sker i Haparanda i kväll, sedan går turnén till Piteå där den spelas in av Sveriges Radios P2, samt Luleå.
Argentinsk tangokung
Geir Draugsvoll berättar att den okrönte tangokungen Astor Piazzolla fångade hans intresse första gången på Paris kaféer, där hans musik spelades flitigt.
- Argentinsk tango fick ett uppsving på 90-talet och sedan dess har den aldrig dött ut, men det har kommit en våg till. Den argentinska tangon är avancerad, tangerar konstmusik samtidigt som bakgrunden är folklig.
-Det uppstår ett naturligt möte mellan det stiliserade och det folkliga, säger Geir Draugsvoll som spelat in en cd med Piazzollas musik tillsammans med Lettlands kammarorkester.
Sammanfattningsvis presenteras tre olika tangogenrer under konserten - originell, klassisk och modern. Bland annat framförs ett stycke av Jostein Stalheim, som också är från Voss. Han är född 1960 och skrev "Tangonittini" för elva år sedan.
- Den klassiska tangon i konsertprogrammet är skriven med glimten i ögat, men den moderna ska man nog inte prova att dansa till, tipsar Geir Draugsvoll.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!