Scaur bildades i höstas och har haft sin första konsert i Älvsbyn 9 mars. De har också medverkat i landstingets satsning på kultur i vården och i samband med det spelat på Piteå älvdals sjukhus.
– Vi längtade alla tre efter att hitta nya vägar i musiken, säger Susanna Lindmark som skrivit utifrån Sture Berglunds bilder tidigare – till Norrbottensmusikens tjejkör Arctic Light som hon leder.
Sigurd Löf spelar med kören. Han är verksam som pedagog och frilansande musiker.
Stefan Söderlund spelar också i olika ensembler, förutom att han arbetar som pedagog på Musik- och dansskolan och på Framnäs folkhögskola. Scaur (uttalas som det engelska ”score” och betyder klippa) bildades för att trion var sugna på att göra något annat än vad de vanligtvis håller på med.
– Musikaliskt rör vi oss i ett landskap av folkton och det är nytt för mig, säger Stefan Söderlund.
Strandpartitur
Susanna Lindmark beskriver tonspråket som lyriskt. Genom samarbetet med Sture Berglund får musiken en stark koppling till naturupplevelser i den egna hemkommunen och regionen.
– Att vara musiker är också ett jobb som kan gå på rutin, det är inte alltid man skapar original. Det är kul att bryta mot det man är van vid och göra på annat sätt, att tänka i nya banor som vi gör i Scaur, säger Sigurd Löf.
För ett år sedan var de tre på besök i Sture Berglunds ateljé och det blev starten för bildandet av musikgruppen.
– Då fick vi bilder som jag nu har i datorn. Antingen improviserar vi utifrån en hel bild eller så förstorar vi ett utsnitt. I penseldragen finns ett flöde, en puls, som kan framträda som ett partitur, säger Sigurd Löf och visar en förstorad bild där linjer och mörka fläckar träder fram nästan som på ett notblad.
Förstoringen kan mycket väl tolkas som noter för musiker som har lust att improvisera – och det har de här tre musikerna.
– Vi anar saker tillsammans och det kräver mycket kommunikation mellan varandra, både när vi skriver musiken och på spelningar. Samspelet ger en stark närvarokänsla och vi brukar tänka på hur en tavla skulle låta om den hade en röst. Vi ser målningarna som strandpartitur, säger Susanna Lindmark.
– Nu när vi spelat offentligt ett par gånger känner vi att det här fungerar, konstaterar Stefan Söderlund.
Målar med musik
Inför trions andra besök i sin ateljé, berättar Sture Berglund att han på ett eller annat sätt alltid har musik i bakgrunden medan han målar. Ofta lyssnar han på musik under arbetets gång och för det mesta tänker han på musik när han skapar sina bilder.
– En fråga jag ständigt ställer mig är om det finns dolda ljud eller rytmer i landskapets strukturer. Jag har länge lekt med tanken på vad som skulle hända ifall en musiker kunde läsa det jag uppfattar, säger Sture Berglund.
För ett år sedan fick han tillfälle att testa idén på personer som vistades på Capri samtidigt som honom. Sture Berglund var där som San Michelestipendiat, utsedd av Svenska institutet i Rom, tillsammans med arkitekter, musiker, författare, med fler konstnärer.
– En av musikerna var bildkonstnär också. Han bekräftade att det är möjligt att man med vissa förbehåll kan improvisera fram musik utifrån en målning. Det styrkte mig, säger Sture Berglund.
Ord och bilder
Med grannen Susanna Lindmark hade han tidigare pratat lite löst om hur konst och musik hänger ihop. När han överlämnade ett antal målningar till Scaur att improvisera kring, följde också ett 30-tal ord med.
– De kan vara titlar på många av mina målningar och tydligen satte det igång något, för nu har det ju blivit musik. Jag tycker att hela processen med det här är intressant, säger Sture Berglund.
– Den musik vi gör borde egentligen spelas vid en strandkant, säger Sigurd Löf och får samstämmigt medhåll.
– Med vår improviserade musik har vi möjligheter att ge konserter i olika format. Och de som lyssnar ser helt egna bilder, som kanske inte alls liknar våra, säger Susanna Lindmark.
Scaur har bland annat fått bidrag från Norrbotten 2014 (kulturhuvudstadsåret) och planerar att gå in i studio för att spela in en skiva. Ett par konserter lär det också bli under våren.