Trots att salen var fullsatt in till sista plats, hördes den uppmärksamma publiken knappt alls förrän det var dags att applådera mellan programpunkterna – och i slutet när det blev allsång förstås.
Konserten presenterade skolans bredd och studenternas musikaliska kvalitéer, med förflyttningar mellan såväl genrer som århundraden och nationer. Det började med musikhögskolans kompositionsprofessor Jan Sandströms eteriska tolkning av tysken Michael Praetorius 1600-talsarrangemang av 1400-talshymnen "Det är en ros utsprungen". Musikhögskolans stora kör och kammarkör framförde den med en solokvartett bestående av sopranen Matilda Karlsson, alten Erica Nilsson, tenoren Gabriel Sjöwall och basen Daniel Åberg, under ledning av körprofessor Erik Westberg.
Under en och en halv timme lotsade sedan konferencieren Synnöve Dellqvist publiken mellan skiftande konstellationer och musikupplevelser, med information om det som skulle framföras. Hon är lektor i klasisk sång och utbildningsledare vid universitetet och hon berättade till exempel att Nigel Hess skrev sin medleyliknande julouvertyr på beställning 2008. Här fick publiken bekanta sig med Musikhögskolans blåsorkesters symfoniska sida under ledning av Petter Sundkvist, professor i orkesterdirigering.
Exklusiv koreografi
Sedan bildade delar av blåset en jazzinfluerad ensemble med tio instrumentalister i Musikhögskolans stråkorkester där Nino Bisori var konsertmästare, samt med Musikhögskolans studiomusiker. I sistnämnda ingår sångaren Gabriel Sjöwall, pianisten Tobias Renman, gitarristen Fredrik Dahlin, basisten Niklas Kihlberg och trummisen Anton Martinez Matz, under ledning av universitetslektor Robert Svensson.
Alla dessa återkom senare under kvällen i olika kombinationer och när stråkmusikerna framförde den italienska 1600-talskompositören Corellis "Concerto grosso" i g-moll, fick publiken även möta danslärarstudenterna på skolan. Lottie Borgqvist och Katla Nelander dansade sin egen koreografi tillsammans med Nicole Schindt, Isabelle Farinotte och Karin Hallman.
Sång- och trappsäkert
Kvällens stora överraskning kom mitt i programmet när Lucia-kören med varannan kvinnostämma och varannan mansstämma, skred in på var sin sida om publiken fram mot scenen.
PT recenserar ogärna studenter, men att 23 tärnor och stjärngossar (utan glitter och hattar – på musikhögskolan talar musiken) och en Lucia lyckades gå snyggt både upp och ner i Stora salens illa dimensionerade trappor samtidigt som de hade full kontroll på sången, säger en hel del om nivån på 2013 års Luciatåg med musikhögskolans stora kör och kammarkör.
Allsång avslutade
Julkonsertens ljudtekniker var Mikael Nordberg och Jonas Mattson, som bland annat hade en utmaning i att synkronisera Margareta Nilssons harpa när kören sjöng "Jul, jul, strålande jul" i ett ovanligt arrangemang. Ljuset skötte Jonas Sundström som bland annat såg till att orgeln skimrade i rött när Lars Sjöstedt spelade på den i Enrico Bossis "Cantate domino".
Han tände också ljuset i salongen så att publiken kunde sjunga jublande julallsång med kören i avslutningen av "A Jubilant Christmas" då de båda kör- och orkesterledarna dirigerade publiken i bästa brittisk Proms-stil. Arrangörer för mötet mellan lokalbefolkning och studenter och lärare på musikhögskolan var i år studenterna Fredrik Dahlin, Johannes Pollak och Gabriel Sjöwall. De kan glädjas åt att det i dag kommer att vara lika stor publik vid den extrainsatta julkonserten.