Späckad filmdag väckte känslor

Som en uppmuntran till alla dokumentärfilmare ute i verkligheten instiftade Eric Forsgren för fem år sedan ett dokumentärpris. Under dokumentärfilmsdagen på Acusticum delades priset ut för femte gången.

Big boys gone bananas är den andra dokumentären av Fredrik Gertten om livsmedelsjätten Dole som använde giftiga bekämpningsmedel som gjorde bananarbetare sterila.

Big boys gone bananas är den andra dokumentären av Fredrik Gertten om livsmedelsjätten Dole som använde giftiga bekämpningsmedel som gjorde bananarbetare sterila.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2012-11-09 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Eric Forsgren började göra film redan på 50-talet. Från början fick han aldrig se de färdiga inslagen utan materialet skickade till Stockholm. Han och en kollega hade hela norra Sverige som bevakningsområde, senare också norra Norge och norra Finland.

- Det var fantastiska år när vi reste runt och träffade mängder av fantastiska människor. Vi jobbade jämnt men det var så inspirerande att vi knappt tänkte på det, sade Eric Forsgren.

Som en slags återbetalning för alla sina år inom tv bestämde han sig för att donera sammanlagt en miljon kronor till ett årligt dokumentärfilmspris.

Film om bananindustrin
2008 delades priset ut för första gången. Då var det Tom Alandh som fick ta emot det. Eftersom Eric Forsgrens gärning inom tv ägt rum i norra Sverige är det bestämt priset ska delas ut här i samband med dokumentärfilmsdagen.

Två filmer som för några år sedan väckte mycket uppmärksamhet världen över och fortfarande gör det är filmerna Bananas och Big boys gone bananas av Fredrik Gertten. På torsdagen föreläste han om filmerna som skakade om bananbranschen och där han själv och medarbetare stämdes av fruktjätten Dole.

Den första filmen skildrar bananarbetare i Nicaragua och deras arbetssituation där de utsätts för giftiga bekämpningsmedel och blir sterila på kuppen. Dole gjorde allt för att stoppa filmen som blev en "... språngbräda till en het debatt om bevisföring, storbolagens ansvar och yttrandefrihet."

Försvara sitt varumärke
Big boys gone bananas är en uppföljare till den första filmen där Fredrik Gertten och hans medarbetare kämpar mot livsmedelsjätten som gör allt som står i deras makt för att sänka filmarnas trovärdighet och se till så att Bananas aldrig ska visas mer. Filmen är "... fylld av förtäckta hot, rävspel och tystade medier."

Fredrik Gertten säger själv att han var naiv när han gick i närkamp med Dole som visade sig skulle göra allt för att försvara sitt varumärke.

Efter stämningen följde en turbulent period där Fredrik Gertten blev föremål för ett drev.

- Jag framställdes som den dumme svensken som gjorde en skurk till en hjälte ("skurken" var Juan Dominguez, den advokat i filmen som kämpar mot Dole).

Dole drog så småningom tillbaka sin stämning och Fredrik Gerttens tillvaro blev lite lugnare. Men trots att det gått fem år sedan den första filmen kom ut visas dem fortfarande världen över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!