Sopranernas önskningar slog in
I hård konkurrens har tre av sångarna på musiklärarprogrammet i Piteå kommit in på efterlängtade vidareutbildningar. Efter fyra-fem år i Piteå väntar en framtid i opera- respektive barockvärlden för Anna Sandström från Sollefteå, Linnea Pettersson från Nyköping och Jenny Högström från Luleå.
Anna Sandström från Sollefteå, Jenny Högström från Luleå och Linnea Pettersson från Nyköping, drar vidare till eftertraktade utbildningar i Oslo, Basel och Göteborg efter sångpedagogutbildningen på musikhögskolan. De är överens om att deras drömmar har slagit in i och med att de blivit antagna i hård konkurrens, men ett tårfyllt farväl från Piteå lär det bli ändå.
Foto: Maria Johansson
- På den här institutionen är det så skön stämning och sångpedagogerna är jättebra. Och vi kommer definitivt inte att få tillgång till ett eget konserthus dit vi kommer, säger Jenny Högström.
Hon har antagits till en tvåårig masterutbildning med inriktning mot tidig musik i Basel, där många framgångsrika barocksångare studerat.
Först på önskelistan
Anna Sandström håller med och tillägger att ingen annan skola hon besökt håller så hög standard på lokalerna som i Piteå. Hon är en av åtta bland 70 sökande som kom in på operahögskolan i Göteborg.
- Jag sökte tre olika utbildningar och den i Göteborg fick jag ett bra intryck av så jag är glad över att jag kom in där, säger hon.
Linnea Pettersson har antagits vid en nystartad operainriktning på musikhögskolan i Oslo, där utflyttade Pitebon Barbro Marklund har en professur.
- Jag har önskat få henne som min pedagog, men fördelningen är inte gjord ännu så jag vet inte hur det blir, säger hon.
Sångligt fokus
Efter att ha studerat till sångpedagoger tycker de tre att de har en bra grund att stå på nu när de vill fortsätta mot soliststadiet.
- Att enbart få fokusera på att sjunga ska bli skönt. Det ser jag fram emot, men jag kommer ändå att gråta en liten skvätt när det är dags att lämna Piteå, säger Linnea Pettersson.
Hon har varit Pitebo i fem år med Anna-Karin Öquist som huvudlärare.
Anna Sandström och Jenny Högström har haft Synnöve Dellqvist som huvudlärare
- Jenny har dessutom haft Emma Rönnlund, som är pedagog på Framnäs och lärare på musikhögskolan, i barockinterpretation. Det har lett till att hon nu kom in i Basel, säger Synnöve Dellqvist.
- I renässansen och barocken musik är formerna friare än i annan klassisk musik, med mycket improvisationer och lättsamma inslag.
- Jag tror att det är därför jag har lättare för att att ta till mig tidig musik, jämfört med andra klassiska stilar, säger Jenny Högström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!