Orgelbyggaren Gerald Woehl och hans medarbetare är tillbaka i Piteå för att förse Acusticumorgeln med ett relativt stort antal register, elektroniska installationer och klanger som saknas för att första etappen av projektet ska vara fullbordad. Invigningsdatumet är spikat till den 13 oktober.
- Däremot är alla starkströmsgrejer installerade, det känns bra, säger Hans-Ola Ericsson.
Han vill framhålla vikten av att barnen i Piteå möter orgeln som första publik. Därför arrangeras familjeföreställningarna med Electric Banana Band, Los Flamingos (till vardags vokalgruppen Little Green) och den gästande vargen 11 oktober, två dagar i förväg.
- Då står barnen i centrum.
Lite nervöst
Drygt en vecka senare avrundar Benny Andersson (på flygel) och Orsa spelmän invigningsfesten tillsammans med Musikhögskolans kammarkör under ledning av Erik Westberg. På orgeln spelar då den i Kiruna födde konsertorganisten Gunnar Idenstam.
- Jag är ganska säker på att orgeln är färdig till 6 oktober när repetitionerna börjar, men jag medger att det kurrar lite i magen av nervositet, säger projektledaren Hans-Ola Ericsson som tror att orgelbyggarna måste jobba i skift för att hinna.
Å andra sidan invigde han en Woehl-orgel i Frankfurt förra söndagen, som han också tvivlade på skulle vara färdig i tid:
- Tre dagar innan var den inte det, men till invigningskonserten var allt klart! konstaterar han något förvånad.
Mansdominans
Orgelinvigningen har i ett tidigare skede skjutits fram ett halvår, för att orgelbyggarna skulle få mera tid på sig. Därmed krympte också den ursprungliga invigningsperioden med konserter och symposier, från tre veckor till en.
En följd av detta i sin tur, är att nästan alla medverkande vid de inledande konserterna och arrangemanget Piteå orgelfestival och symposium 2012 är män, med ett par undantag: Operachefen Birgitta Svendén (med rötterna i Vuollerim) ska vara konferencier under den första konserten 13 oktober. Då presenterar Hans-Ola Ericsson orgeln inför inbjudna gäster och allmänhet i ett program med musik från olika tidsperioder som han är expert på: sin egen, Messiaens, Bachs, samt Musorgskijs "Tavlor på en utställning".
Apropå tavlor kommer Piteåkonstnären Amanda Mendiant att bygga upp en ateljé i Studio Acusticum under festivalen, och göra en stor målning inspirerad av det som händer.
- Orgeln kallas ju intrumentens drottning, så det finns mycket att spinna vidare på. Målningen ska hängas upp för Benny Andersson-konserten, säger Hans-Ola Ericsson.
Från många länder
De övriga männen i expertgruppen kommer också att ge konserter och symposier. Även de sistnämnda kan allmänheten lösa biljetter till. Experterna har även bjudit in några av orgelvärldens mest kända namn till invigningsdagarna. En av de internationella storheterna och den enda kvinnan i raden, är Kimberly Marshall från USA. Hon är orgelprofessor och prefekt vid School of Music, Arizona State University.
Musikhögskolans orgel kommer också att användas flitigt vid dagliga lunchkonserter. Där återfinns ytterligare en medverkande kvinna: Katrin Meriloo, organist i Övertorneå församling.
Hans-Ola Ericsson är väl medveten om att könsfördelningen är sned:
- Det är pinsamt, men det finns förklaringar som har med det ändrade invigningsdatumet att göra och att det inte finns så många kvinnliga organister på den högsta nivån. När vi utformat programmet har det varit viktigt att få de olika kulturområdena för orgelmusik inmutade.
Fortsättning följer
Han beklagar djupt att det ändrade datumet gjorde det omöjligt för organisternas Grand Old Lady, den brittiska konsertorganisten Dame Gillian Weir, att komma till Piteå under orgelinvigningen. Hon är den enda organist som adlats av drottning Elisabeth.
- Dame Gillian Weir tackade jag till det första datumet, men i oktober är hon upptagen. Adlad eller ej, en urhäftig orgelkvinna är hon och det är synd att hon inte kan närvara, säger Hans-Ola Ericsson.
Han kallar de tio orgelfestdagarna i oktober för en inledande invigning och förklarar att den efterföljande invigningen ska pågå ytterligare några månader. Då blir det istället kvinnorna som dominerar.
- Kulturkontakt Nord har bidragit med 150 000 kronor för att vid Studio Acusticum utveckla det kvinnliga perspektivet inom orgelvärlden. Bland andra kommer Barbara Dennerlein, en kändis på hammond- och piporgel, att spela jazz på den nya orgeln, säger Hans-Ola Ericsson.
Virtuosernas virtuos
För att återgå till den inledande orgelfesten, kommer även orgeln i Norrfjärdens kyrka att ljuda. Hans Davidsson som ska spela är professor i orgel vid Det Kongelige Musikkonservatorium i Köpenhamn; samt Eastman School of Music, University of Rochester, USA.
- Vi vill naturligtvis passa på att visa andra betydelsefulla instrument i vår närhet. Hans Davidssons son är dansare, så det blir dansföreställning i samband med konserten, säger Hans-Ola Ericsson.
Ett annat mera ovanligt inslag är när Hampus Lindwall, organist vid Eglise Saint-Esprit i Paris, improviserar på Acustimorgeln till en stumfilm.
Från Paris kommer också Jean Guillou, vilket Hans-Ola Ericsson är extra glad över:
- Han är över 80 år och det är så roligt att han orkar komma. Han representerar den franska skolan och är en magisk virtuos och stor improvisatör.
Finansieringsprat
Enligt prefekten vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande i Piteå, Christer Wiklund, är orgelns fortsatta finansiering för närvarande under diskussion. Därför vill han inte uttala sig angående hur stor del av det första steget på 24,5 miljoner kronor som är finansierat.
När den detaljen är avklarad på ett acceptabelt sätt, finns det ytterligare steg att gå vidare med. När de är genomförda landar kostnaden för orgeln enligt Hans-Ola Ericsson på cirka 35 miljoner kronor, vilket är den summa som alltid varit utgångspunkten:
- Det första är ett övertonverk med pipor. Ingen har någonsin byggt ett sådant. Det andra är spelbarheten över internet och det tredje är illuminationen.