Schemalagd show skapad i Rom

Undervisningen vid Yrkesdansarprogrammet på Strömbackaskolan, tar i stor utsträckning tillresta gästlärare hand om. En av dem är Paolo Palese som bor i sin födelsestad Rom och nu har pendlat till Piteå för fjärde gången sedan våren 2008. Med sig har han alltid ny koreografi, som sedan blir självklara inslag i gymnasieelevernas sceniska produktioner.

Undervisningen vid Yrkesdansarprogrammet bedrivs till stora delar av gästlärare från Stockholm, England, Italien och Holland, med nationell och internationell danserfarenhet. Paolo Palese har pendlat till Piteå från Rom fyra gånger sedan 2008 och även denna vecka har han med sig nygjord koreografi att studera in.

Undervisningen vid Yrkesdansarprogrammet bedrivs till stora delar av gästlärare från Stockholm, England, Italien och Holland, med nationell och internationell danserfarenhet. Paolo Palese har pendlat till Piteå från Rom fyra gånger sedan 2008 och även denna vecka har han med sig nygjord koreografi att studera in.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2010-09-30 06:00
Efter en danskarriär med tyngdpunkt på tv-shower, men också med sceniska engagemang både hemma i Italien och andra länder, ägnar sig Paolo Palese nu uteslutande åt att undervisa och koreografera.
- I huvudsak lär jag ut mediadans, det vill säga modern dans för video- och tv-produktioner, säger han.
Stor grupp i år
I Rom har Paolo Palese totalt 150 danselever på tre nivåer i fyra olika skolor: 6-8-åringar, 9-13-åringar och 14 år och uppåt till omkring 30-åringar.
Under veckans Piteå-besök
möter han delvis nya ansikten denna termin. Dansgruppen är betydligt större än vanligt, förra läsåret var 12 elever med.
- I år är det inga killar, men hela 19 tjejer. Eleverna håller hög nivå här och det tyder på att de andra lärarna gör ett bra jobb, säger Paolo Palese.
Egna rörelser
Som vanligt har han med en ny koreografi som ska presenteras för levande publik i Skellefteå i november och vid julföreställningen i Piteå i december.
Det är mycket möjligt att några av hans båda tidigare skapelser för yrkesdansareleverna också kommer att ingå i föreställningarna. Sådant har Paolo Paleses vän och kollega sedan 20 år tillbaka, den i Holland bosatte italienaren Raymond Koning, mer inflytande över. För femte året i rad undervisar han yrkesdansareleverna i balett och instudering inför föreställningar och det var han som tipsade Strömbackaskolan om Paolo Palese.
- Det är genom Raymond engagemanget här i Piteå blev av, annars undervisar jag inte utomlands nu. Jag gjorde det i Holland tidigare, säger Paolo Palese.
Han brukar skicka videoinspelningar på sin nya koreografi till Piteå, för att eleverna och Raymond Koning ska kunna förbereda sig bättre tills han själv är på plats. Element av jazz, funk och hiphop är tydliga, men inte så mycket av klassisk balett.
- Fast balett är förstås basen för mig och alla andra dansare, det är bara det att den har så många regler. I modern dans är varje koreograf fri att skapa egna rörelser och det är det jag sysslar med, säger Paolo Palese.
Tystare land
Han tillägger att det inte är ovanligt att när lektionstiden i Piteå är slut, brukar alla vilja fortsätta övningarna istället för att ta rast.
- De kan vara hur svettiga och trötta som helst, men frågar ändå efter mer. Det måste betyda att de gillar vad vi håller på med, säger han och ser både glad och nöjd ut vid detta konstaterande.
Han tycker också att de svenska elever han har att göra med generellt verkar vara artigare än de italienska - och framför allt tystare.
- Svenskarna är överlag tystare av sig än italienare och det gillar jag. Det gäller inte bara i skolan och inte bara i Piteå utan även i Stockholm.
-Jag har märkt det på bussar och i restauranger och andra offentliga miljöer, säger Paolo Palese.
Han har alltså mest arbetat med dans för tv hemma i Italien, på senare tid i den nationella kanalen RAI som kan sägas vara Italiens närmaste motsvarighet till SVT:s public service. Före det var det den konkurrerande kanalen Media Set som gällde.
Slutade dansa för publik
Han har dansat på teaterscener också, både hemmavid och utomlands, men nu har han pensionerat sig från den delen av yrket:
- Jag är 41 år så jag har slutat uppträda. Skillnaden mellan tv-studion och teaterscenen är att i mediadans måste man lära sig att hålla koll på vilken kamera som är på i varje ögonblick.
Han förklarar att det är två olika sätt att jobba på och att det ingår i hans uppgift att lära eleverna i Piteå att tänka även på sådant.
- En annan skillnad, som kan påverka dansaren, är att på en scen med levande publik är applåderna sanna. Men i studion kan de vara ditfuskade, säger Paolo Palese.
Han verkar minst lika otålig som sina elever att lektionen ska börja.
- Först är det uppvärmning, sedan börjar vi med rörelserna i den nya dansen, upplyser han fotografen, van som han är vid bildmässigt tänk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!