Sarahs grafik möter musik
Sarah Widerfjell är glad över att vara den första utställaren i Art Studio Scusticum, eller "Under trappen" som komplementet till Piteå konsthall redan kallas i folkmun. I bakgrunden konstpedagog Satu Takkinen.
Foto: Robert Lundberg
- En glädjens dag är det, när vi får in en sådan här verksamhet i byggnaden. Vi kan använda hela foajén till installationer och större verk också. Alla sinnen kan få sitt och i framtiden finns många möjligheter att utveckla det, säger produktionschef Roger Norén.
Han nämner pedagogisk verksamhet och kanske en studio där konstnärer sitter och målar. En tanke som kommunens konst-
pedagog Satu Takkinen gillar.
- En verkstad för barn och ungdomar har jag längtat efter i 16 år, säger hon och håller med Roger Norén om att hantverkare som exempelvis instrumentbyggare och silversmeder skulle passa utmärkt i Acusticums miljö.
Konst och musik möts
Sarah Widerfjell skulle inte ha något emot att ha en ateljé där hon kunde hålla på med sina tålamodsprövande grafiktryck inför publik. Tills vidare är hon glad över möjligheten att visa upp den färdiga grafiken på en ny plats, där hon tror att hon kan möta en ny publik. Som scenograf har hon bland annat arbetat med Norrbottens-
musikens Piteå kammaropera.
- Jag vet att Norrbottens kammarorkester har konsert här på söndag och det är roligt att kunna visa musikerna mina bilder.
I vintras ställde Sarah Widerfjell ut på ett galleri på Nybro-
gatan i Stockholm och responsen gav henne ny inspiration.
- Jag har hittat nya färger och nya motiv och börjat förenkla mer, även om bilderna fortfarande är detaljrika. I sommar ställde jag ut på Krokodil, men till den här utställningen har jag gjort nya grejer.
Långsamt hantverk
Hon ska för övrigt ställa ut i
Piteå-Tidningens foajé i december, så i år blir det fyra utställningar mot normalt tre. Eftersom hon gör nya kartongtryck till varje utställning blir det många besök till ateljén på Solviks folkhögskola i Skellefteå.
- Ibland åker jag till Kronan i Luleå också, men det är mera sällan. Jag gör många tryck tills jag är helt nöjd och därför kan det ta lång tid innan en bild är klar.Men först jobbar jag hemma, med att skära ut plåten och härda den. Att göra en plåt tar 40 arbetstimmar.
Sarah Widerfjell lär gärna ut tekniken och har haft några praktikanter hos sig, men de flesta ger upp eftersom processen är så långsam.
- Men jag älskar alla moment, för man vet aldrig exakt hur bilden blir till slut. Det är både roligt och spännande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!