I år har för första gången en handfull ur den trogna publikskara som sällan missar en livesändning från Met bjudits in att göra urvalet tillsammans med konserthusets ansvariga.
Chefen Roger Norén är mycket nöjd med samarbetet.
– Vi frågade en grupp entusiaster om de ville vara med och välja ut sex av de totalt tio föreställningar som direktsänds 2013-2014 och så resonerade vi oss fram till ett urval.
– Mets avtal är enkelt. Vi betalar ingenting, så vi riskerar inga pengar. Men det kostar att arrangera sändningarna och kravet för att bli avtalskund är att visa sex föreställningar per säsong, säger han.
Viktig publik
Till varje Met-opera som Studio Acusticum direktsänder brukar det komma 50-60 personer och antalet växer.
– När Folkets Hus och Parker som distribuerar sändningarna har fått sina fem procent av biljettintäkterna, delar Met och Acusticum lika på de övriga 95 procenten. Räknar man med lokal- och overheadkostnaden går det inte ihop, men annars gör det det, säger Roger Norén.
Han förklarar att Studio Acusticum vill satsa på sändningarna från New York för närvarande, för att vänja publiken vid att de finns och därmed kanske locka fler. Därför är inte enstaka föreställningar från exempelvis Dramaten, Bolsjojbaletten, teatrarna i London, en del rockscener och de svenska operahusen inplanerade – trots att det går att köpa enstaka ”lösnummer” från de sistnämnda utan avtalskrav.
– Vår operapublik är en mycket intresserad målgrupp som vi vill värna om och den världsklass som Metropolitan alltid håller behövs i Acusticums utbud. Dessutom är lördagskvällarna den mest eftertraktade kvällen hos oss för annat, så vi har inte riktigt utrymme för mer, säger Roger Norén.
Lyriska scener
Förutom att Pjotr Tjajkovskij skrev musiken, skrev han också det ryska librettot till ”Jevgénij Onégin” tillsammans med Konstantin Sjilovskij och sin bror Modest Tjajkovskilj. Det hela baseras på en berömd dikt av Aleksandr Pusjkin, som alla invånare i landet kände till vid tiden för urpremiären i Moskva 1879. Operans ”sju lyriska scener” i tre akter (under drygt fyra timmar) visar valda delar av Onegins liv snarare än en sammanhängande berättelse.
Förutom det romantiska kärleksdramat som gör karaktärerna olyckliga, är en central del i Tjajkovskijs opera kontrasterna mellan livet på landet och i staden.
Haparanda är enda ort i Norrbotten förutom Piteå som direktsänder föreställningen. Den textas på svenska, enligt uppgift från Folkets Hus och Parker.