Romantisk tragedi direkt från Met

Nästa lördag startar säsongens direktsändningar på bio från Metropolitan Opera i New York med Tjajkovskijs “Eugen Onegin”. Den är en av de sex operor som Studio Acusticum valt ur utbudet för 2013-2014.

PITEÅ2013-09-28 06:01

I år har för första gången en handfull ur den trogna publikskara som sällan missar en livesändning från Met bjudits in att göra urvalet tillsammans med konserthusets ansvariga.

Chefen Roger Norén är mycket nöjd med samarbetet.

– Vi frågade en grupp entusiaster om de ville vara med och välja ut sex av de totalt tio föreställningar som direktsänds 2013-2014 och så resonerade vi oss fram till ett urval.

– Mets avtal är enkelt. Vi betalar ingenting, så vi riskerar inga pengar. Men det kostar att arrangera sändningarna och kravet för att bli avtalskund är att visa sex föreställningar per säsong, säger han.

Viktig publik

Till varje Met-opera som Studio Acusticum direktsänder brukar det komma 50-60 personer och antalet växer.

– När Folkets Hus och Parker som distribuerar sändningarna har fått sina fem procent av biljettintäkterna, delar Met och Acusticum lika på de övriga 95 procenten. Räknar man med lokal- och overheadkostnaden går det inte ihop, men annars gör det det, säger Roger Norén.

Han förklarar att Studio Acusticum vill satsa på sändningarna från New York för närvarande, för att vänja publiken vid att de finns och därmed kanske locka fler. Därför är inte enstaka föreställningar från exempelvis Dramaten, Bolsjojbaletten, teatrarna i London, en del rockscener och de svenska operahusen inplanerade – trots att det går att köpa enstaka ”lösnummer” från de sistnämnda utan avtalskrav.

– Vår operapublik är en mycket intresserad målgrupp som vi vill värna om och den världsklass som Metropolitan alltid håller behövs i Acusticums utbud. Dessutom är lördagskvällarna den mest eftertraktade kvällen hos oss för annat, så vi har inte riktigt utrymme för mer, säger Roger Norén.

Lyriska scener

Förutom att Pjotr Tjajkovskij skrev musiken, skrev han också det ryska librettot till ”Jevgénij Onégin” tillsammans med Konstantin Sjilovskij och sin bror Modest Tjajkovskilj. Det hela baseras på en berömd dikt av Aleksandr Pusjkin, som alla invånare i landet kände till vid tiden för urpremiären i Moskva 1879. Operans ”sju lyriska scener” i tre akter (under drygt fyra timmar) visar valda delar av Onegins liv snarare än en sammanhängande berättelse.

Förutom det romantiska kärleksdramat som gör karaktärerna olyckliga, är en central del i Tjajkovskijs opera kontrasterna mellan livet på landet och i staden.

Haparanda är enda ort i Norrbotten förutom Piteå som direktsänder föreställningen. Den textas på svenska, enligt uppgift från Folkets Hus och Parker.

fakta Metropolitans ”Eugen Onegin”

I titelrollen: Mariusz Kwiecien, världsberömd baryton från Polen, som snobben från storstan som grymt avvisar Tatianas kärlek.

Tatiana: Anna Netrebko, ryska som bor i Österrike och anses höra till världens främsta sopraner i sin generation, som den naiva dottern som förändras när hon flyttar från godset till staden och i sin tur avvisar Onegin när han efter flera år besvarar hennes kärlek.

Olga: Oksana Volkova, rikligt prisad mezzosopran från Minsk i Vitryssland, som Tatianas syster och fästmö till Onegins vän Lenski. Ett triangeldrama mellan Olga och de två männen uppstår.

Lenski: Piotr Beczala, frispråkig tenor från Polen som gjort omfattande internationell karriär de senaste tio åren, som Onegins vän och senare rival.

Gremin: Alexei Tanovitsky, högt uppburen bas från Minsk, som fursten vars aria i tredje akten (”Envar på jorden kärlek känner”) hör till operans vackraste.

Regi: Fiona Shaw.

Scenografi: Tom Pye.

Kostym: Chloe Obolensky.

Ljussättning: Jean Kalman.

Videodesign: Finn Ross, Ian William Galloway.

Koreografi: Kim Brandstrup.

↔källa: folkets hus ↔och parker/met

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!