Professor Petter Sundkvist undervisar fortfarande i orkesterdirigering vid musikhögskolan i Piteå och just nu förbereder han en internationell utbildning med inriktning på symfoniorkestrar som startar kommande höst. Under det gångna året har han också arbetat med Piteå kammaropera och Norrbotten Neo, förutom att han är verksam som gästdirigent i olika orkestrar. Senast i Danmark och med konsertproduktioner och skivinspelning med Marinens musikkår.
– Omställningsprocessen har jag kommit över och nu inser jag hur mycket tid jag ägnat åt att vara konstnärlig ledare för kammarorkestern. Jag har varit med från början, sedan slutet av 80-talet när Blåsarkvintetten i Boden och fem stråkmusiker härifrån gjorde en gemensam konsert.
– Då fanns det ju knappt spelplatser och inget arrangörsnät alls, säger Petter Sundkvist.
Musikaliskt arv
Hur detta kunde utvecklas till vad det är i dag, med Norrbottensmusikens permanenta orkestrar, fina konsertsalar i länet, väl utvecklat arrangörsnät, en nationell ensemble för samtida musik, kammaropera med mer, har han funderat en del på. Svaret har han bland annat hittat genom sina många resor:
– Andra institutioner och orkestrar jag mött har varit väldigt noga med paketeringen. Nu när det finns så mycket annat som distraherar är det kanske nödvändigt att i första hand satsa på marknadsföringen och göra den mera idol-betonad.
– Vad som genomsyrat vår verksamhet har istället varit att musiken alltid kommit först och att vi inte har så mycket bindningar bakåt att ta hänsyn till. Det började med ett antal personer som tycker väldigt mycket om musik och så har det fortsatt.
Petter Sundkvist ser det som en förmån att ha fått vara med och bygga upp ett musikaliskt arv i Norrbotten under de förutsättningarna.
– I dag skulle det inte gå att marknadsföra uppbyggnaden av en sådan här verksamhet med så enkla medel som att sätta musiken i främsta rummet. Med tanke på vad som kan hända när konkurrensen om publikens uppmärksamhet hårdnar, känns det bra att jag inte är konstnärlig ledare längre.
– Dessutom har alla som var med från början slutat, det är bara jag kvar.
Flyttade norrut
Petter Sundkvists pappa ledde både blåsorkester och kör i Boliden, så dirigering är han uppväxt med. Men på musikhögskolan i Piteå spelade han cello och trumpet och hade dirigering bara som extraval.
– Dirigeringsläraren Vladimir Matej sjukskrev sig inför två konserter och då fick jag hoppa in och dirigera istället. Vissa sa att han gjorde det för att ge mig chansen eftersom han inte varit sjuk på 20 år, men jag vet inte säkert.
– När Jan Sandström, som fortfarande är professor i komposition vid musikhögskolan, sa "du ska bli dirigent" bestämde jag mig och sökte till dirigentklassen.
Efter fyra år vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm följde ett års studier i Europa.
Under 1990-talet bodde Petter Sundkvist i Stockholm med hustrun Maud. Hon är från Älvsbyn och undervisar vid gymnasieskolans estetiska program i Luleå, familjens bostadsort sedan 13 år tillbaka.
– Våra pojkar som nu är 16 och 20 år föddes medan vi bodde i Stockholmsområdet. Jag var mycket på resande fot, så det var ruskigt slitigt ibland. Bland annat därför bestämde vi oss för att flytta norrut, och det har vi inte ångrat. Livet blev lite lugnare, säger han.
Rolig anekdot
På frågan om han har något speciellt minne från åren med Norrbottens kammarorkester, svarar Petter Sundkvist att han kommer att dela med sig av några anekdoter vid de nu aktuella konserterna och därför inte vill avslöja för mycket. Men första gången orkestern var i Jokkmokk och spelade i Folkets hus hände något som han gärna berättar om:
– Det här var tidigt 90-tal och när vi hade haft soundcheck gick några av de frackklädda orkestermedlemmarna ut och rökte. På den tiden fanns en hel del rökare i orkestern, det gör det inte nu. Då kom en äldre man förbi och han frågade: "Är ni här på älgjakt?".
– Vi tyckte det var mycket lustigt att han kunde tro att någon jagar älg iklädd frack, men det visade sig att kungen hade varit där och jagat ett par veckor innan och han hade säkert fina kläder på sig.
Publikens favoriter
I dag startar önsketurnén med Norrbottens kammarorkester i Arvidsjaur. Den fortsätter i tur och ordning till Älvsbyn, Boden, Luleå och Umeå, för att avslutas i Piteå på söndag. Publiken har röstat fram konsertprogrammets fem verk genom att välja bland de 30 ur orkesterns repertoar som lagts ut på nätet. Neos flöjtist Sara Hammarström är solist
– Jag tycker att det blev ett bra program, med en fin blandning med Sibelius "Romans", Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik", Gunnar de Frumeries "Pastoralsvit för flöjt, stråkorkester och harpa", Bachs "Air" och Sjostakovitj "Kammarsymfoni i c-moll", säger Petter Sundkvist.